[onderzoek] Vrouwen in tech

[onderzoek] Vrouwen in tech
  • Design
  • 10 okt 2018 @ 12:16
  • 7556 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Onderzoek uitgevoerd door Booking.com schetst een positief vooruitzicht voor vrouwen in de techindustrie, hoewel ze tegen meer obstakels aanlopen dan mannen. Aanleiding van het onderzoek is de negatieve reputatie die de sector heeft als het gaat om gelijkheid en genderdiscriminatie.

Booking.com onthult de eerste serie bevindingen van een wereldwijd onderzoek* naar genderdiversiteit binnen de techindustrie. Het onderzoek is onder andere in Nederland uitgevoerd onder vrouwen die werkzaam zijn in de techindustrie en vrouwelijke studenten die geïnteresseerd zijn in een carrière in de techindustrie. Het onderzoek toont aan dat vrouwen dit wereldwijd een aantrekkelijke sector vinden en positief aankijken tegen de kansen die de industrie biedt. De huidige samenstelling van het personeelsbestand en het gebrek aan vrouwelijke besluitvormers en zichtbare rolmodellen vormen daarbij de grootste hindernissen.

Hoewel de meerderheid van de vrouwen over het algemeen vindt dat haar gender een positieve invloed heeft op de kans een carrière in technologie na te streven, vindt 80% van de Nederlandse vrouwen dat zij tegen meer obstakels aanloopt dan mannen.

Aantrekkingskracht

De grote aantrekkingskracht van de techindustrie op de volgende generatie vrouwelijk talent schept verantwoordelijkheid om verandering tot stand te brengen.

Meer dan drie op de vijf vrouwen (64%) wereldwijd en meer dan twee op de vijf Nederlandse vrouwen (43%) die in de techindustrie werken - en studenten die geïnteresseerd zijn in de sector - zijn van mening dat het vrouwzijn een positieve invloed heeft op hun kansen carrière te maken in tech. Dit positieve vooruitzicht komt voort uit het erkende tekort aan vrouwen in de Nederlandse techindustrie (41%) en vormt een kans die vooral door vrouwelijke studenten (50%) en middelbare scholieren (60%) wordt erkend.

Er zijn ook talloze andere redenen waarom vrouwen in Nederland tot de techindustrie worden aangetrokken. Zo zien zij de sector als innovatief (51%), creatief (37%) en inspirerend (33%) en vinden zij dat deze werk biedt dat hen voldoende uitdaagt (39%). Voor veel vrouwen is een baan in tech hun droombaan of ideale carrière. Gevraagd naar de criteria waaraan een baan moet voldoen om een droombaan te zijn, noemde bijna vier op de vijf vrouwen in Nederland inspirerend werk (78%), gevolgd door werk dat aansluit op hun natuurlijke vaardigheden (73%) en een baan die hen de mogelijkheid biedt hun eigen koers te bepalen (75%).

Gendervooroordelen tijdens het wervingsproces en gebrek aan zichtbare vrouwelijke leiders blijven de kansen van vrouwen in de techindustrie ondermijnen.

Vrouwzijn als nadeel

Ondanks de aantrekkingskracht en de kansen van de technologiesector, toont het onderzoek aan dat vrouwen in Nederland toch de nodige bedenkingen hebben en dat ze op essentiële momenten tijdens het nastreven van een techcarrière het vrouwzijn als een nadeel ervaren. Voor meer dan de helft (58%) van de Nederlandse vrouwen is dit het geval vanwege het feit dat de techsector grotendeels door mannen wordt gedomineerd. Ongeveer een derde (32%) van de respondenten wereldwijd ervaart gendervooroordelen tijdens het wervingsproces.

Verschillen per land

Interessant genoeg verschilt de perceptie van gendervooroordelen tijdens het wervingsproces sterk per markt. In Brazilië heeft één op de twee vrouwen (50%) het gevoel dat gendervooroordelen haar kansen op een carrière in tech negatief beïnvloeden; dat is het hoogste percentage van alle landen die meededen aan het onderzoek. In Europese landen hebben minder vrouwen dit gevoel (18% in Nederland en 22% in Engeland en Duitsland).

Gebrek aan vrouwelijke besluitvormers

Hiernaast meent twee op de vijf vrouwen in Nederland (40%) dat het gebrek aan vrouwelijke besluitvormers hun kansen op een carrière in technologie belemmert. Al deze factoren dragen er waarschijnlijk aan bij dat meer dan vier op de vijf vrouwen in Nederland het gevoel hebben in bepaalde carrières meer problemen te hebben bij het instromen (81%), groeien en slagen (80%) dan mannen.

Gillian Tans, CEO Booking.com: ‘Vrouwen zijn nog steeds fors ondervertegenwoordigd in de techindustrie. Wat dit onderzoek ons vertelt is waar vrouwen precies de grootste hindernissen ervaren en waar de mogelijkheden tot verandering liggen. Het optimisme en de ambitie om succesvol te worden in de tech- of IT-sector bij vrouwen wereldwijd, is inspirerend. Vooral bij de jongere generatie, die in een techcarrière de potentie ziet om haar ambities te realiseren. Maar om vrouwen echt een kans van slagen te geven in tech, hebben wij als industrie de opdracht om meer te doen. Wij kunnen bijvoorbeeld meer vrouwelijke rolmodellen creëren, gendervooroordelen al tijdens het wervingsproces - vóór een vrouw wordt aangenomen - uitsluiten en investeren in initiatieven die het aantrekkelijke en uitnodigende karakter van de industrie in alle stadia accentueert, van nieuwkomers tot senior leidinggevenden.’

Interesse jonge vrouwen

Het onderzoek van Booking.com bevestigt opnieuw de aantrekkingskracht van de techindustrie op de volgende generatie talent en markeert tegelijkertijd waar men kan beginnen met het dichten van de genderkloof. Wereldwijd hebben vrouwelijke middelbare scholieren (43%) en bachelorstudenten (40%) het sterkst het gevoel dat een carrière in technologie hun de vrijheid geeft creatief te zijn in hun functie. Middelbare scholieren zijn vooral geïnteresseerd in de techindustrie, omdat deze industrie hen de kans geeft op jonge leeftijd al succesvol te worden (29% tegenover 20% van de ervaren techprofessionals) en hen de mogelijkheid biedt hun eigen koers te bepalen (30% tegenover 22% van de ervaren tech-professionals). Ten slotte willen vrouwelijke studenten inspiratie kunnen halen uit de door hen gekozen loopbaan, te weten 88% van de middelbare scholieren en 85% van de bachelorstudenten.

Tans: ‘De tech-industrie heeft een ongelooflijk potentieel om aan de criteria te voldoen die door vrouwen wereldwijd worden genoemd bij de definitie van hun “droombaan” en hun ambities in hun loopbaan. Dit bereiken, en meer vrouwen de techindustrie in krijgen, is een richtlijn die raakvlakken heeft met educatie, sociale ontwikkeling, bedrijfsverantwoordelijkheid en overheidsinitiatieven. Als de techindustrie een evenwichtig aanbod van talent wil behouden, zullen we allemaal hard moeten werken om vrouwen tijdens hun educatie al in contact te brengen met tech, zodat we voor jonge vrouwen een positieve invloed zijn bij de vorming van hun perceptie van STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics).’

Ouders

Als het gaat om carrièrekeuzes, hebben onderwijs en educatie volgens het onderzoek al vroeg een aanzienlijke invloed op de uiteindelijke loopbaankeuzes van vrouwen. In Nederland zegt meer dan drie op de vijf vrouwen dat hun loopbaankeuze is beïnvloed door de vaardigheden die ze op school en in het hoger onderwijs (69%) ontwikkelden en door de vakken die ze kozen (73%). Vooral in India en China zijn vrouwen meer geneigd in de voetsporen van hun ouders te treden (respectievelijk 64% en 52% tegenover een wereldwijd gemiddelde van 40%). Hier komt bij dat vrouwen in China en India bij het zoeken naar informatie over mogelijke carrièremogelijkheden sneller zullen zoeken bij tech-gerelateerde organisaties waar ze deel van uitmaken (bijv. Girls Who Code) (respectievelijk 36% en 27% tegenover een wereldwijd gemiddelde van 20%). Deze bevindingen verklaren misschien waarom het percentage deelnemende en afstuderende meisjes in STEM-onderwijs over het algemeen hoger ligt in Aziatische landen in vergelijking met het westen, en ook hoe vroeg handelen op positieve wijze kan resulteren in een meer evenwichtige personeelssamenstelling.

Het volledige onderzoek is te downloaden op de Global Newsroom van Booking.com onder ‘Women in Tech’.

*Onderzoek in opdracht van Booking.com is onafhankelijk uitgevoerd onder 6898 respondenten (afkomstig uit het VK, VS, Frankrijk, Brazilië, Nederland, Duitsland, China, Australië, India en Spanje). Respondenten hebben tussen 2 augustus en 6 september 2018 deelgenomen aan een online enquête.

Headerfoto door Andy Kelly via Unsplash

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken