Winnaars BNO Packaging Talent Award 2018 bekend

Winnaars BNO Packaging Talent Award 2018 bekend
  • Design
  • 26 okt 2018 @ 14:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AwardsPackaging design

Tijdens Superfast#5 op de Dutch Design Week zijn de winnaars bekend gemaakt van de BNO Packaging Talent Award 2018. De praktijkopdracht kwam dit jaar opnieuw van Albert Heijn en richtte zich op de ecologische wasmiddelenlijn AH Puur. De Engelse student David Horsler, die in Nederland stage loopt, won de hoofdprijs en daarmee 1500 euro.

Uit de zes genomineerde inzendingen koos de jury drie winnaars. Eén ontwerp kreeg een eervolle vermelding.

Winnaars

Volgens de jury sluit het speelse en frisse verpakkingsconcept van David Horsler goed aan bij de beeldtaal van Albert Heijn.

Jeroen Provoost, manager design & visual identity Albert Heijn: ‘De jury werd echt enthousiast van dit ontwerp dat een nieuwe visuele taal spreekt. We denken dat David met zijn ontwerp de juiste snaar raakt bij een jongere doelgroep.’

De tweede prijs is voor de inzending van Ellis Sargeant. Een esthetisch ontwerp dat onderscheidend is in eenvoud en kracht. Alle grafische elementen zoals symbolen, typografie, patronen en kleuren zijn harmonisch op elkaar afgestemd.

Laura Voet krijgt de derde prijs voor een sfeervol ontwerp dat helemaal in het teken staat van hergebruik. Dit ontwerp maakt AH Puur tot een lifestyle-product; mooi uitgewerkt, maar praktisch en commercieel te complex voor een grote retailer als Albert Heijn.

Eervolle vermelding en complimenten

Adrià Tañà Ferrer ontvangt een eervolle vermelding, vanwege de ingenieuze systematiek achter zijn voorstel voor een vulstation. Sustainability staat centraal in zijn ontwerpoplossing en er is bijzonder goed nagedacht over de hele keten.

Niet prijswinnend, maar wel genomineerd omdat het bijzondere ontwerpen zijn en complimenten van de jury verdienen, zijn de ontwerpen van:

Britt Rozendaal: Een mooi transparant ontwerp, aldus de jury.

Christian Lank: Kleurrijk en minimalistisch, waarbij er veel waardering is voor het golvende woordmerk ‘Puur’, aldus de jury.

Prijzen

De winnaar van de eerste prijs ontvangt 1500 euro.

De tweede en derde prijs bedragen respectievelijk 300 en 200 euro.

De genomineerde ontwerpen worden opgenomen in een presentatie bij het programma Superfast en de winnaars krijgen de kans om hun ontwerp te presenteren aan het designteam van Albert Heijn.

Jury

De jury bestond dit jaar uit: Frank Nas (managing director Design Bridge Amsterdam; voorzitter NEXTpack en juryvoorzitter), Jeroen Provoost (manager design & visual identity Albert Heijn), Sophie van Felius (design specialist Albert Heijn), Tahir Idouri, (creative director Millford), Ditte Glebbeek (design director, dBOD, VBAT Group), secretaris van jury is Rita van Hattum (BNO).

Over de BNO Packaging Talent Award

De BNO Packaging Talent Award 2018 wordt door AH gesponsord en mede ondersteund door Packaging Innovations by Easy Fairs.

De prijs is een initiatief van BNO NEXTpack met het doel jong talent enthousiast te maken voor de uitdagingen die het vakgebied brand- en packaging design biedt. NEXTpack zet zich binnen de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers in voor de positie en ontwikkeling van brand- en packaging design in Nederland. Aangesloten zijn: Anthem, Bowler & Kimchi, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, Design Bridge, FLEX/design, Millford, PROUDdesign, Reggs, Snow Donuts, SOGOOD, Van Heertum en VBAT.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken