Microplastics en parabenen uit alle huidproducten Holland & Barrett

Microplastics en parabenen uit alle huidproducten Holland & Barrett
  • Design
  • 22 nov 2018 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Innovatie

Zoals bekend bevatten veel huidverzorgingsproducten chemische stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu. Zo zitten in veel scrubs microplastics en in huidcremes parabenen. Europa’s grootste gezondheidsvoedingsketen Holland & Barrett verbant deze producten uit hun winkels en verkoopt alleen nog verzorgingsproducten met natuurlijke ingrediënten.

Ook shampoos, tandpastas en andere cosmetica bevatten microplastics. Die deeltjes komen via het afvalwater in het milieu terecht. Parabenen zijn chemische conserveringsmiddelen die het hormonale systeem veranderen.

Marketingmanager Benelux Thomas van Hunsel: ‘We willen zoveel mogelijk consumenten bewust maken van het feit dat in veel reguliere verzorging microplastics en parabenen zitten. Bij ons is alle verzorging vrij van deze stoffen. Verdere stappen, zullen er zeker komen. Wij willen hierin leidend zijn en blijven en onszelf telkens verbeteren.’

Supermarkten vormen steeds vaker een bedreiging voor Holland & Barrett door zelf ook meer gezondheidsvoedingsproducten aan te bieden voor lagere prijzen. Dat gegeven dwingt tot steeds verdere specialisatie. Van Hunsel: 'Ten opzichte van grote mainstream spelers kunnen consumenten er bij ons op aan dat dit geldt voor het hele assortiment verzorging en dat is bij hun niet het geval. Dit geeft sympathie en vertrouwen, wij geloven er echt in. In Engeland zijn we een grote speler en openen we binnenkort een vegan winkel’.

Peter Aldis, CEO Holland & Barrett International, kondigde de komst van vegan winkels eerder dit jaar al aan op telegraph.co.uk. Zijn ogen werden geopend toen zijn vrouw van de een op de andere dag vegan werd: ‘Mijn vrouw was gek op vlees. En dan het soort vlees dat een dierenarts weer tot leven kon wekken. We zien een duidelijke trend en willen daarin meegaan met onze plannen voor een “vegan only” winkel. Als je zoiets doet, is het onmogelijk voor supermarkten om te volgen.’

Volgens Aldis kunnen retailers alleen overleven door continu te innoveren. Zo opende Holland & Barrett onlangs zijn eerste cashvrije winkel in Canary Wharf, Londen: ‘De retailbegraafplaats ligt vol met mensen die zich geen zorgen maakten om de toekomst.’ Over 10 jaar bestaan er geen kassa’s meer, vervolgt hij. Holland & Barrett was ook de eerste winkelketen die plastic tasjes in de ban deed en daarmee de druk opvoerde voor andere retailers. Maar de ethische lat hoog leggen heeft vaak ook negatieve gevolgen. Recent beschuldigde Greenpeace de retailer van het verkopen van producten met krill wat een serieuze bedreiging vormt voor het dierenleven in Antarctica. ‘Normaal gesproken zouden we dan in een defensieve modus gaan’, zegt Aldis, ‘want wij verkochten duurzame krill, maar niet dit keer. Ik ga niet snel overstag, omdat ik geloof in waar we voor staan, maar nu nam ik binnen 24 uur de beslissing te stoppen met deze producten.’ Gelatine staat ook nog op zijn lijstje: ‘We moeten wel, want we zijn een vegetarische retailer.’

Holland & Barrett heeft 200 gezondheidswinkels in Nederland en opende in 1980 de eerste winkel in Nederland onder de naam De Tuin van Babylon. In 1991 werd ‘De Tuin van’ onderdeel van Koninklijke Ahold en veranderde de naam in De Tuinen. In 2003 werd De Tuinen onderdeel van het Britse Holland & Barrett en vanaf 1 mei 2015 is De Tuinen verder gegaan onder de merknaam Holland & Barrett.

Onderstaand de nieuwe campagnevideo, die te zien is op YouTube, social en digital OOH:



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken