Spontane kerstkaartenactie omarmd door Greetz en PostNL

Spontane kerstkaartenactie omarmd door Greetz en PostNL
  • Design
  • 27 nov 2018 @ 08:03
  • 8128 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Op een gure dag in november verzon career expert en auteur Ginny Ramkisoen een spontane actie. Op Instagram Stories deed zij een oproep aan eenieder hun adres te sturen als zij het leuk zouden vinden van haar een persoonlijk kerstkaartje te ontvangen. Een Project X in de maak, waar MarketingTribune graag aan bijdraagt.

Ginny: ‘Het weer deed me nostalgisch voelen met een heimwee naar de feestdagen waarin ik nog veel fysieke kerstkaarten ontving. Zelf ben ik het altijd leuk blijven vinden om spontaan kaartjes thuisgestuurd te krijgen. De spanning die er omheen hing vond ik zo speciaal. Van wie zou het zijn? Hoe ziet het er uit? Ik bedacht me dat andere mensen dat net zo zouden voelen, dus besloot ik tot mijn actie op Instagram Stories, want ik ontvang ze graag, maar versturen vind ik net zo leuk. Waar ik in eerste instantie rekening hield met ongeveer 10 adressen, werden het er in no time 241 hahahaha.’

Volgens Ginny is de reden dat mensen zo enthousiast reageerden een combinatie van factoren: ‘Er zitten veel mensen tussen die nooit meer kaartjes ontvangen en zich een beetje eenzaam voelen, mensen die die onpersoonlijke digitale berichten zat zijn, mensen die andere mensen een hart onder de riem willen steken en mensen die het krijgen en versturen van kaarten gewoon leuk vinden, maar het eigenlijk te weinig doen.’

Een Insta Story blijft 24 uur actief en Ginny vond dat iedereen de kans moest krijgen om zijn/haar adres op te geven. ‘Al snel plaatste ik updates over de grote aantallen berichten met adressen die mijn kant opkwamen. Iedereen leefde behoorlijk mee en begon zich om mijn frankeerkosten te bekommeren hahaha. Ze wilden Tikkies in het leven roepen, zodat ik de postzegels nog zou kunnen betalen. Een vel decemberzegels kan er wel vanaf, maar het frankeren van 241 binnen- én buitenlandse kerstkaarten is toch wat duurder dan waar ik in eerste instantie rekening mee hield.’

Al na een paar uur ontving zij een DM van Greetz dat ze op de hoogte waren van de actie en het een leuk idee vonden.

‘Met daarbij het aanbod om mij zelf een kerstkaartje te laten ontwerpen, die zij vervolgens voor mij zouden drukken zo vaak als dat nodig was om ze vervolgens op te sturen. Echt een superlief en tof gebaar!’

Via via kwam ze ook in contact met PostNL. ‘Eigenlijk durfde ik niet zo brutaal te zijn om te vragen of ze alle frankeerkosten wilden betalen, maar ik vond dat ik gewoon de stoute schoenen moest aantrekken en heb aangegeven dat ik er ook graag iets voor terug wilde doen. Ze hebben daar positief op geantwoord. Ze wilden me graag helpen als ik ze zou taggen in de updates met betrekking tot mijn kerstkaartenactie. Het is te gek dat ze daarmee bijdragen aan het fijne gevoel dat de mensen straks hopelijk hebben als er een kerstkaartje op de mat valt.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken