'Verpakking is een cadeau op zich'

'Verpakking is een cadeau op zich'
  • Design
  • 20 dec 2018 @ 10:51
  • 11006 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging

Paardekooper Verpakkingen - ‘sinds 1919 actief in de (inter)nationale verpakkingsmarkt’ – zet een aantal verpakkingstrends voor 2019 op een rijtje.

Grens tussen food en non-food vervaagt

De verpakking maakt onderdeel uit van het hele productconcept en wordt steeds vaker ingezet als een uiting van de identiteit. Dit geldt niet alleen voor non-food, maar in toenemende mate ook voor food-producten met een beperkte houdbaarheid.

In beide segmenten worden de producten meer en meer als een luxe cadeau verpakt. Binnen het foodsegment draait alles om de zintuiglijke beleving. Proeven doe je met de ogen. Dit is terug te zien in het gebruik van transparante deksels, waardoor het product (deels) zichtbaar blijft. Consumenten zoeken de associatie met echte, natuurlijke en ambachtelijke elementen. Deze associatie is bijvoorbeeld terug te zien in het toenemend gebruik van kraftpapier en natuurlijke materialen in foodverpakkingen.

Persoonlijke aanpak: bedrijf en klant

Personalisering van de verpakking is een trend die in 2019 verder zal worden doorgezet. Aan het einde van het jaar was deze trend duidelijk te zien in het groeiende aandeel van het kerstpakket in plaats van de cadeaubon. De aandacht die wordt besteed aan de keuze voor een pakket dat past bij het bedrijf en de werknemers, toont veel waardering voor het personeel.

Indruk maken met de verpakking wordt steeds belangrijker. Bedrijven personaliseren nu vooral de verpakking zodat alle details passen bij het merk en de doelgroep. De verpakking is onderdeel van de hele klantbeleving. Er wordt veel gebruik gemaakt van tekst om duidelijk te maken wat het product inhoudt, maar ook om de koper aan te spreken

De klant die het cadeau geeft, wil ook graag indruk maken. De verpakking is steeds meer een cadeau op zich en kan in toenemende mate gepersonaliseerd worden. Zo bieden de grotere warenhuizen in Londen een aparte gift wrap service aan, waar klanten uit cadeaupapier, tasjes en cadeaudoosjes kunnen kiezen, die worden bedrukt met je eigen naam of je familienaam.

Groeiend bewustzijn

Het bewustzijn groeit als het gaat om duurzaamheid en circulaire concepten. Steeds vaker worden innovaties ingezet om optimaler te verpakken met verpakkingsmateriaal gemaakt van verantwoorde grondstoffen. Bovendien wordt er minder lucht verpakt door kleinere dozen te gebruiken, waardoor de omvang van de pakketten afneemt en er minder vulmateriaal nodig is.

Langzamerhand heeft duurzaamheid een mainstream imago gekregen. In plaats van kartonnen wegwerpbekers, wordt ingezet op herbruikbare bekers die bedrukt kunnen worden en makkelijk te reinigen zijn. Maar ook geschenkverpakkingen worden herbruikbaar. De Japanse inpakmethode Furoshiki wordt vaker toegepast, dit is een methode om cadeaus met een doek in te pakken. Het doek is vervolgens te hergebruiken als verpakking, sjaal of bijvoorbeeld als haarband.

Een trend onder start-ups is dat zij zelf hun verpakkingen maken. Papier wordt gerecycled en ingezet als cadeaupapier. Een start-up uit Barcelona maakt cadeauzakjes van oude schoolschriften uit India. Het verhaal achter de verpakking maakt het extra bijzonder en geeft een unieke ervaring

In het nieuwe jaar wordt persoonlijke aandacht nog duidelijker zichtbaar. 2019 wordt het jaar waarin verpakkingen een cadeau op zich zijn en uitpakken een waar feest wordt.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken