[logo] Smel en Raf #4

[logo] Smel en Raf #4
  • Design
  • 24 jan 2019 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

In de rubriek Logo x Logo - gebaseerd op het gelijknamige boek van Roel Stavorinus - geven grafisch ontwerpers een antwoord op de vraag wat hun favoriete logo is.

Links het logo dat ze zelf (mede) hebben ontworpen en rechts het logo van een collega. In de begeleidende teksten geven zij zelf een toelichting op hun keuze. Bij sommige logo’s heeft Stavorinus ervoor gekozen meer van het logosysteem te laten zien. Het boek Logo x Logo is te koop via de boekhandel.

Carlo Elias
Creative director van het Amsterdamse Smel *design agency Carlo Elias kiest voor de eigen identiteit en die van de Britse Royal Air Force.

2010 Smel *design agency

‘Les Garçons de Smel’ stond op de envelop, die fotograaf Cornelie Tollens in 2008 over de tafel naar ons schoof. ‘Jullie fotoprints’, zei ze. Toen we naar de A3-envelop op tafel keken, verscheen er spontaan een glimlach op onze gezichten. De persoonlijke notitie van Tollens was het startpunt voor onze nieuwe identiteit. De asterisk kreeg hierin een belangrijke rol: het gaf aan dat er een verhaal over Smel was. Kleine anekdotes varieerden van een gesigneerde tekst van Bono (U2) tot een stukje e-mail van Tom Waits. In 2016 hebben we een nieuwe organisatiestrategie en visuele identiteit ontwikkeld. Met de asterisk. De asterisk heeft toen een rijkere betekenis gekregen: naast de annotatie staat het voor de invulling van een project of de expertise van Smel.


1914 Royal Air Force

Toen de Eerste Wereldoorlog begon, was het de gewoonte van grondtroepen om op alle vliegtuigen, vriend én vijand, te schieten. Hierdoor werd de noodzaak van identificatie duidelijk. Eerst werd de Union Flag onder het vliegtuig geschilderd, maar dit werd verward met het Duitse ijzeren kruis. Naar voorbeeld van de Fransen werd het ronde embleem bedacht, maar dan met de kleuren omgedraaid. In de jaren zestig werd het RAF-rondel opnieuw bekend door de Britse rockgroepen The Who en de Mods die het droegen als deel van hun imago. De eenvoud heeft me altijd gefascineerd - simplicity at it’s best. Het heeft ook een mooie dualiteit in zich; het rebelse van de ‘britrock’ naast het gezag van de Britse Air Force.

Dit artikel stond in MarketingTribune 01, 2019.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken