Sportlife voert campagne op scholen om kauwgom te recyclen

Sportlife voert campagne op scholen om kauwgom te recyclen
  • Design
  • 8 jan 2019 @ 15:28
  • 9939 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • CampagnesDuurzaamheid

Kauwgommerk Sportlife activeert studenten op hbo- en mbo-opleidingen om kauwgom te recyclen tot Gumshoe, een sneaker met zolen van gerecyclede kauwgom. In samenwerking met street artists zijn er speciale muurschilderingen gemaakt. De kauwgombel is een bakje van gerecycled kauwgom om de kauwgom in weg te gooien en daarmee te verzamelen voor hergebruik.

De scholenactie markeert het begin van de campagne, die voortgezet wordt via billboards in Amsterdam waarop voorbijgangers hun kauwgom kunnen plakken. De eerste scholen die zich hebben aangesloten bij het nieuwe initiatief zijn InHolland in Diemen en Amsterdam, Huygens College en ROC in Amsterdam, HvA in Osdorp en Haarlemmermeer Lyceum Hoofddorp. Elke school heeft zijn eigen, unieke muurschildering. De street art is gemaakt door kunstenaars Snar Hunfeld, Robin Stam en Reyhan Danisan.

Marketingmanager Sportlife Bob Postma: ‘Al sinds 1981 doen we er alles aan om de lekkerste kauwgom van Nederland te maken. Kauwgom is om van te genieten, niet om op de grond te gooien. Dit willen we kenbaar maken zonder met onze vinger te wijzen. Toen we hoorden van de Gumshoe, waarbij kauwgomafval als grondstof wordt ingezet, was het voor Sportlife een logische keuze om zich aan het aansprekende project te verbinden. Door bij een nieuwe, jonge generatie het gedrag te veranderen, kunnen we hopelijk veel kauwgom recyclen tot gave sneakers en tegelijkertijd het zwerfaval verminderen.’

Mischa Schreuder, creative director Pubicis Groupe Nederland: ‘Kauwgom wordt op steeds minder plekken verkocht. Niet alleen Schiphol bant kauwgom uit hun winkels, ook bij bioscopen is het niet verkrijgbaar. Met de Gumshoe proberen we op een positieve manier consumenten te betrekken bij de mogelijkheden van kauwgom in plaats van te focussen op de nadelen van vervuiling. Support van hét kauwgommerk Sportlife is ontzettend belangrijk om de bestaande initiatieven verder uit te bouwen. We beginnen met lokale impact, maar ook vanuit het buitenland krijgen we veel belangstelling. Er zit nog veel potentie in de Gumshoe.’

Aanmelden

Scholen die zich willen aansluiten bij het initiatief door middel van een muurschildering en kauwgombakje kunnen zich melden bij manon.vanotegem@leoburnett.nl.

Op de headerfoto de streetart op het Haarlemmermeer Lyceum gemaakt door Snar Hunfeld.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken