WDCD nomineert 10 inzendingen voor fossielvrij Amsterdam

WDCD nomineert 10 inzendingen voor fossielvrij Amsterdam
  • Design
  • 25 jan 2019 @ 09:52
  • 8629 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam design

Uit de 95 inzendingen voor een ‘fossielvrij’ Amsterdam heeft What Design Can Do 10 mogelijke oplossingen genomineerd voor de Clean Energy Challenge, die Amsterdam’s ambitie kunnen helpen om voor 2050 fossielvrij te zijn.

Eén van de nominaties gaat naar Amsterdam Drops, een plan om de hijsbalken aan (grachten)panden te gebruiken om kinetische energie op te wekken en een andere naar Iconic Energy Storage, waarbij oude watertorens worden omgebouwd voor energieopslag.

Ook genomineerd zijn Solar Visuals, een start-up die bouwmaterialen ontwikkelt waar zonne-energie mee wordt opgewekt; Boat Battery Swap, een elektrische deel-batterij voor boten, die thuis opgeladen kan worden; Super Power, een abonnement op duurzame techniek voor thuis. Alle genomineerde projecten zijn hier te bekijken.

De Clean Energy Challenge is een initiatief van What Design Can Do in samenwerking met Ikea Foundation en locale partners.

5 continenten 5 wereldsteden, 5 challenges

Behalve in Amsterdam richt de Clean Energy Challenge de focus op vier andere wereldsteden, waar de creatieve gemeenschap ook is gevraagd om met innovatieve, duurzame alternatieven te komen voor de productie, distributie en het gebruik van energie. Elke stad heeft daarbij een eigen, lokaal relevant, aandachtsgebied: wonen (Delhi), voedsel (Nairobi), mobiliteit (São Paulo), afvalverwerking (Mexico-City) en duurzame energie & ruimte (Amsterdam). Wereldwijd zijn er 452 ideeën ingestuurd.

Amsterdam Drops - een plan om de hijsbalken aan (grachten)panden te gebruiken om kinetische energie op te wekken.

452 creatieve ideeën

Voor de vijf steden samen zijn in totaal 452 projecten ingestuurd. Selectiecommissies met relevante experts hebben daaruit voor elke stad 10 tot 12 ideeën geselecteerd (57 in totaal) die kans maken op een eindplaats. De genomineerde projecten krijgen nu de kans om op basis van feedback uit de selectiecommissies hun projecten verder aan te scherpen. Een internationale jury beslist vervolgens welke projecten een geldprijs en acceleratieprogramma van Social Enterprise NL winnen om hun project te realiseren. De winnaars worden op 6 maart 2019 bekendgemaakt tijdens de talkshow ‘Stadsleven’ van journaliste Tracy Metz in Pakhuis de Zwijger.

Niet alleen zon en wind

What Design Can Do’s challenge-directeur Dagan Cohen: ‘Het is mooi om te zien dat veel voorstellen verder kijken dan energieopwekking uit zon en wind, maar bijvoorbeeld ook kinetische oplossingen aandragen. Ook zijn er veel systeemoplossingen die kijken naar de hele keten van energieproductie, -distributie en –gebruik. Dat laat zien dat er veel bereidheid is tot samenwerking.’

Richard van der Laken, medeoprichter en creatief directeur van What Design Can Do: ‘Ik word er heel blij van dat zoveel creatieven verspreid over de wereld bereid blijken om de vraagstukken aan te pakken buiten hun dagelijkse praktijk. Afgaand op het aantal van 452 inzendingen hebben we met deze challenge opnieuw laten zien dat ontwerpers een bijdrage willen leveren aan het oplossen van de problemen die onze samenlevingen bedreigen.’

Solar Visuals - een start-up die bouwmaterialen ontwikkelt waar zonne-energie mee wordt opgewekt.

Boat Battery Swap - een elektrische deel-batterij voor boten. De batterij kan thuis, of bij oplaadpunten (veelal horecagelegenheden) langs het water, opgeladen worden.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken