Jorritsma missieleider SXSW

Jorritsma missieleider SXSW
  • Design
  • 12 feb 2019 @ 10:17
  • 7497 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Evenement

De Eindhovense burgemeester John Jorritsma is dit jaar de missieleider van de Nederlandse creatieve industrie op SXSW.

Voor de derde keer op rij gaat de topsector Creatieve Industrie, onder de vlag van het consortium New Dutch Wave, naar South by South West (SXSW) in Austin (VS). SXSW is vanuit de Nederlandse overheid aangewezen als strategische beurs. Het is mondiaal hét toonaangevende evenement voor tech, design, film en muziek, met dit jaar sprekers en artiesten als onder meer Jeff Zucker (CNN), Alexandria Ocasio-Cortez, Priscilla Chan (Chan-Zuckerberg initiative), Wyclef Jean en A$ap Rocky. Burgemeester John Jorritsma van Eindhoven is dit jaar missieleider namens Creative Holland.

350 NL bedrijven

Jaarlijks gaan er meer dan driehonderdvijftig Nederlandse bedrijven, creatieven en artiesten naar SXSW om de nieuwste trends te spotten, inspiratie op te doen en business te genereren. Sinds drie jaar zijn een groot aantal van die deelnemers gebundeld onder de vlag van New Dutch Wave, met als doel Nederland internationaal goed in de kijker te spelen.

Jann de Waal, namens topsector Creatieve Industrie: 'De koppeling van creatief talent met innovatie, het sociale investeringsklimaat en de aanwezigheid van allerlei toppers uit de hele wereld maken het festival een unieke ontmoetingsplek en is de reden dat wij er ook moeten zijn. Wij zijn blij met John Jorritsma als missieleider. Hij weet als geen ander hoe belangrijk de ontwikkeling van design en tech is en kan tijdens SXSW deuren voor onze deelnemers openen, die normaal gezien misschien gesloten zouden blijven.'

Counterwave

In oktober 2018 kwam een delegatie van de creatieve industrie uit de Verenigde Staten naar Nederland tijdens de Counterwave. Een omgekeerde handelsmissie georganiseerd door New Dutch Wave, Creative Holland en Brabant C, waarbij in de week van Amsterdam Dance Event (ADE) en Dutch Design Week (DDW) een bezoek werd gebracht aan de steden Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven, om kennis te maken met pioniers uit de Nederlandse creatieve industrie.

Jorritsma: ‘Uit gesprekken met zowel burgemeester Steve Adler van de stad Austin als het management van SXSW, blijkt dat er van beide kanten interesse is in elkaar. We zien veel kansen als het gaat om het delen van kennis en talent. Tijdens mijn bezoek aan SXSW heb ik dan ook als doel de positie van Nederland, als broedplaats voor creativiteit en innovatie, te versterken en te werken aan een duurzame relatie met SXSW en de stad Austin op het gebied van muziek, cultuur en design’.

Op de missie naar SXSW zijn naast de regio Brabant diverse andere gemeenten, instanties, bedrijven en artiesten vertegenwoordigd, waaronder de Gemeente Rotterdam en Amsterdam.

SXSW wordt gehouden in Austin (Texas, USA) van vrijdag 8 tot en met zondag 17 maart 2019.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken