Kunsthal, &samhoud media en de RET verrassen Rotterdamse trampassagiers

Kunsthal, &samhoud media en de RET verrassen Rotterdamse trampassagiers
  • Design
  • 10 apr 2019 @ 08:51
  • 16773 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • AR

Als je in Rotterdam woont, moet je de komende tijd vaker met de tram reizen. Dankzij Kunsthal, @samhoud media en de RET heb je dan de kans oog in oog te staan met aliens, ufo’s, robots en astronauten.

Buitenaardse objecten

Door middel van augmented reality worden passagiers tijdens een alledaags ritje verrast met ‘buitenaardse objecten’. Dit ter gelegenheid van de tentoonstelling Science Fiction: A Journey into the Unknown in Kunsthal Rotterdam.

 

Star Wars en Star Trek

‘In de tentoonstelling ontdek je de voortdurende menselijke zoektocht naar het onbekende. Meer dan 850 unieke objecten - waaronder filmclips, video-installaties, zeldzame boeken en manuscripten en hedendaagse kunstwerken - laten de ongelooflijke verbeeldingskracht van de mens zien’, zegt Kunsthal directeur Emily Ansenk. ‘Ook vind je er fantastische kostuums, modellen en rekwisieten uit filmklassiekers als Star Wars, Star Trek en Godzilla. Door middel van deze speciale augmented reality-installatie in een tram willen we Rotterdammers letterlijk een stap in het onbekende laten maken. Iedereen in de stad kan even met de fascinerende wereld van sciencefiction in aanraking komen.’

 

Eerder al Keith Haring

Samen met de RET is in één nacht de achterkant van een tram verbouwd. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET en zelf groot sciencefiction-liefhebber: ‘Nietsvermoedende passagiers denken dat ze door een normale achterruit kijken, maar in werkelijkheid is dit een scherm waarop buitenaardse beelden voorbijkomen. Ik vind het geweldig dat we op deze manier heel Rotterdam een onvergetelijke reis kunnen bieden en kijk uit naar de reacties van reizigers’. De Kunsthal en RET werkten eerder intensief samen rondom de tentoonstelling over Keith Haring, waarbij de herkenbare rennende en buitelende figuren van deze kunstenaar een spoor door de metrostations en stad trokken.

 

Uitdaging

Voor de ontwikkeling van de bijzondere sciencefiction-animaties - die de hele maand in verschillende tramlijnen opduiken - werkt de Kunsthal samen met &samhoud media, gespecialiseerd in technologie en creativiteit. Oprichter Jip Samhoud is blij met het resultaat: ‘Het was een behoorlijke uitdaging om de technologie in een rijdende tram werkend te krijgen, maar het resultaat is geweldig. Fantasie en werkelijkheid komen op magische wijze samen.’

 

De tentoonstelling ‘Science Fiction: A Journey into the Unknown’ is t/m 30 juni 2019 te zien.



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken