[logo] Van ministerie tot New York

[logo] Van ministerie tot New York
  • Design
  • 4 apr 2019 @ 09:25
  • 11608 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Co-founder, CEO & creative director Edenspiekermann Edo van Dijk kiest voor het oude logo van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat - mede van zijn hand - en voor het logo van de stad die zijn hart heeft gestolen toen hij daar in de jaren tachtig van de vorige eeuw stage liep: New York.


1990 Ministerie van Verkeer en Waterstaat

In het najaar van 1990 werkte ik als jonge ontwerper bij BRS Premsela Vonk, voorloper van Edenspiekermann. Met Edo Smitshuijzen, Mark Goslinga en anderen ontwierp ik een nieuwe huisstijl en logo voor het toenmalige Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Als overkoepelend thema kozen we ‘Beheerste beweging, te land, ter zee en in de lucht.’ Uit stapels schetsen koos Edo S. een richting die ik verder ben gaan uitwerken met een vroege versie van Freehand. Mijn vader leerde me ooit hoe je op papier ruimtelijk perspectief kunt creëren met een horizon en verdwijnpunten. Deze kennis kwam me goed van pas bij de uiteindelijke constructie van het logo. Het logo was in gebruik op alle mogelijke middelen tot de invoering van het rijksbrede logo in 2008.


1977 I Love NY Milton Glaser

Tijdens mijn studie aan de Design Academy (toen nog AIVE) liep ik midden jaren tachtig stage bij Milton Glaser Inc. in New York City. Ik werd op slag verliefd op NYC. De stad was net weer opgekrabbeld uit een diep dal. Midden jaren zeventig was de criminaliteit gigantisch en het toerisme op een historisch dieptepunt. De stad was in 1977 technisch failliet. Milton Glaser werd benaderd om in het kader van een brede marketingcampagne een nieuw logo voor de stad te ontwerpen. Hij deed het werk volledig pro bono, om zijn stad te helpen de weg omhoog weer terug te vinden. Tot op de dag van vandaag genereert de city merchandise met dit briljante logo erop elk jaar ruim 30 miljoen dollar aan omzet. Van de winst vloeit een groot deel terug in de kas van New York.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken