Post van Edenspiekermann ondersteunt redacties in digitale transformatie

Post van Edenspiekermann ondersteunt redacties in digitale transformatie
  • Design
  • 13 jun 2019 @ 11:02
  • 8139 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

De met financiering van Google door Edenspiekermann ontwikkelde tool Post is een journalistieke chatbot en performance tool, die redacties helpt in hun digitale transformatie.

Post monitort (nieuws)artikelen en adviseert journalisten op basis van livedata over de manier waarop zij de impact, kwaliteit en leesbaarheid van hun artikel kunnen verbeteren. Redactionele teams van Zeit Online en The Economist werken inmiddels met de tool.

Google is fan van Post

Het idee voor Post ontstond tijdens een interne hackathon waarbij teams van Edenspiekermann werkten aan een gemeenschappelijke uitdaging van diverse opdrachtgevers die optimaal gebruik wilden maken van de data die zij tot hun beschikking hebben. Na een onderzoeksfase, waarin het bureau samenwerkte met enkele Europese redactionele teams, bouwde het designbureau een prototype, waarvan de eerste bètaresultaten aanleiding waren voor Google om te investeren in het project, waarna Post samen met Google werd doorontwikkeld tot een gevalideerd prototype.

Post dicht kloof tussen data-analisten en redacteurs

Jonne Kuyt, Edenspiekermann: ‘Volgens onze observaties en onderzoeksgegevens delen analyticsteams cijfers en datatrends met redacties, maar vertalen ze hun inzichten zelden in concrete suggesties voor verbeteringen. Dit zorgt voor een discrepantie, omdat redacteurs zelden weten wat ze met deze invoer moeten doen. Met Post wilden we een tool maken die de kloof tussen data-analisten en redacteurs kan dichten, ervoor zorgt dat verhalen hun volledige potentieel bereiken en leidt tot een integratie tussen gegevensbronnen en communicatiekanalen. De eerste versie van Post verbindt daarom Google Analytics en Slack, omdat bleek dat dit de meest gebruikte tools bij onze partners waren.’

Post verstuurt tips via Slack

Om Post te gebruiken hoeven journalisten niet over technische en analytische kennis te beschikken. Post analyseert alle data en zet deze informatie om in concrete tips die via Slack-chatberichten worden verstuurd. Deze tips worden automatisch gegenereerd op basis van vooraf ingestelde KPI’s over zaken als leesbaarheid en de positionering op de homepage. Journalisten kunnen ook tips aangereikt krijgen om de indeling en inhoud van een artikel aan te passen.

Naar verwachting zal Post in de komende drie maanden uit de bètafase worden gehaald. Uitgevers die geïnteresseerd zijn, kunnen zich nu al via aanmelden en Post dertig dagen gratis uitproberen.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken