[DDW] 'Als we nu niet in actie komen, wanneer dan wel?'

[DDW] 'Als we nu niet in actie komen, wanneer dan wel?'
  • Design
  • 8 okt 2019 @ 08:00
  • 9200 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementMaatschappij

De Dutch Design Week nadert met rasse schreden. Met CEO Martijn Paulen blikken we vooruit: ‘Als je consumentgedreven bent en met de focus op je gebruikers wilt innoveren, kun je DDW niet missen.’

Dutch Design Week wil dit jaar de boel opschudden. Waarom en hoe?

Het zijn bijzondere tijden. Aan de ene kant gaat het economisch goed, zeker in Nederland. De ene nieuwe technologie buitelt over de andere. Materiaalontwikkelingen gaan harder dan ooit en de wereld is kleiner en meer verbonden dan ooit; een vat vol kansen dus. Maar aan de andere kant stapelen grote mondiale vraagstukken zich op met een tempo en intensiteit die ongekend is en met een sterk lokaal effect. De wereld heeft meer dan ooit behoefte aan nieuwe vragen, nieuwe inzichten, nieuwe processen en ook oplossingen. Als we nu, terwijl de vraag zo groot is, maar het handelingsperspectief ook, niet in actie komen, wanneer dan wel? De spannende balans tussen behoefte en kans is een hele vruchtbare bodem voor ontwerpers, innovatieven, creatieven en omdenkers. Dat is wat we willen laten zien tijdens DDW.

 

Het thema dit jaar is ‘If Not Now, Then When?’ voortbordurend op het thema van vorig jaar ‘If not us, then who?’ Jullie leggen de lat hoog! Wordt de mondiale problematiek voldoende aangepakt komende editie?

Het is natuurlijk belangrijk om te onderkennen dat de grote vraagstukken niet zomaar door ontwerpers opgelost worden, daar zijn ze te complex voor met teveel stakeholders, maar ontwerpers kunnen wel een belangrijke rol spelen. Veel moet herontworpen worden: nieuwe diensten en producten, nieuwe systemen, nieuwe manieren om beleid te maken of te innoveren op een manier die ons vooruit helpt. Neem alleen al het vraagstuk van circulariteit. In essentie is dat een strategische beslissing en vervolgens met name een ontwerpuitdaging. 80 procent van de ecologische footprint van een dienst of product wordt in de ontwerpfase bepaald. Het is sowieso mooi om te zien hoe verbonden ontwerpers van nu zijn met de vraagstukken die ze om zich heen zien. Allemaal reageren ze er weer anders op: de een gaat aan de slag met duurzame materialen, de ander met sociale vraagstukken zoals eenzaamheid. 2.500 ontwerpers van serieus niveau is gezamenlijk wel een force of nature voor wat betreft de uitdagingen waar we voor staan.

 

Is Dutch Design Week niet te elitair voor de gemiddelde marketeer?

Nee joh! Ik denk dat dit nog komt vanuit een oude opvatting van design. Als je ziet waar ontwerpers mee bezig zijn, is het juist interessant voor marketeers. Ontwerpers vragen zich in principe altijd af: ‘Wie gaat dit gebruiken? Hoe, wanneer? Met wie samen? Hoe pakken ze iets vast, wat willen ze er mee bereiken?’ Ontwikkelen dus vanuit gebruikersperspectief. Dat brengen ze vroeg in een innovatieproces in, waardoor zinvolle diensten of producten ontworpen worden. Dat ligt niet ver af van de marketingdiscipline. Ik zie dat sommige marketingbureaus en ontwerpbureaus elkaars taal zelfs ‘lenen’ als het gaat om begrip van de gebruiker.

 

Dit jaar maar liefst vier ambassadeurs…waarom?

Design is een heel breed begrip en beslaat veel verschillende disciplines. Dat willen we ook uitdragen. We hebben dit jaar vier compleet verschillende toppers die ieder een heel ander domein ‘beslaan’. Iedere ambassadeur brengt ook echt een eigen programma naar de week.

 

Voor de hoeveelste keer sta jij aan het roer van DDW?

De zevende keer alweer. Het gaat snel. Het lijkt nog steeds eergisteren dat ik begon, maar dat zal vast te maken hebben met het onderwerp. Het is zo boeiend. Verslavend bijna. Al die projecten van zoveel mensen die onze wereld een stukje mooier, duurzamer, gezonder, socialer of dus op de een of andere manier beter willen maken. Soms nog onbevangen of naïef zelfs, de ander heel praktisch en dichtbij. Daar dicht bovenop zitten gun ik iedereen. Genoeg dus om super gedreven te blijven.

 

Waarom moeten alle designers komen?

Tja, dit is toch de jaarlijkse update. Wil je de zeitgeist vatten, wil je weten wat er speelt, wat de trends zijn, waar de innovaties zitten de komende jaren, wat de nieuwe, ook internationale, talenten zijn, dan moet je dit toch echt niet aan je voorbij laten gaan. Daarnaast is het een enorme kans om aan je netwerk te werken. Er zijn niet alleen designers, maar ook veel bedrijfsleven en overheid, potentiele opdrachtgevers dus die al aantonen geïnteresseerd te zijn in design en innovatie.

 

En waarom de marketeers - onze belangrijkste doelgroep! - ook?

De vakgebieden liggen dichter bij elkaar dan je op het eerste gezicht zou denken. Daarnaast is het ook gewoon een jaarlijkse dosis inspiratie die je niet snel ergens anders zult opdoen. Jaren geleden ging onze belangrijkste partner, hoofdsponsor ABN Amro, met ons in zee, met name vanwege destijds culturele afwegingen. Ondertussen komen ze in groten getale met hun belangrijkste B2B-klanten uit verschillende sectoren en hun private banking-klanten, om ze de laatste ontwikkelingen, inspiratie en innovaties te tonen, die voor hen relevant zijn. Als je consumentgedreven bent en met de focus op je gebruikers wilt innoveren, kun je DDW niet missen.

 

Wat wil je graag melden over het programma? Wat zijn de vaste waarden die terugkeren? Nog nieuwe items die je onder de aandacht wilt brengen?

Het programma is een rollercoaster van verschillende locaties, van topontwerpers tot toptalenten, van lezingen en experiences tot exposities. Het is zo veel en zo groots dat je echt meerdere dagen nodig hebt om het gevoel te hebben dat je het gezien hebt. Van architectuur tot materialen, van ambachten tot technologischgedreven design, van ver de toekomst in tot bijna de kunst rakend, van zeer maatschappelijk thematisch bevlogen tot persoonlijk, dichtbij en betoverend. En ja, vaste waarden doen mee, zoals bijvoorbeeld de Design Academy, maar dan wel met allemaal nieuwe talenten en nieuw werk, dus weer verrassend, maar zeker goed.

Dit interview maakte onderdeel uit van de Coverstory Design in MarketingTribune 17, 2019.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken