[de werkplek van] Denise Schipper, Senior Content Producer Studio Louter

[de werkplek van] Denise Schipper, Senior Content Producer Studio Louter
  • Design
  • 6 sep 2019 @ 08:01
  • 11701 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PersonaliaInterview

In deel 11 van onze rubriek 'De werkplek van' staat Denise Schipper, Senior Content Producer Studio Louter in de spotlights: ‘Ik dacht altijd dat musea hun tentoonstellingen helemaal zelf maakten.’


Denise Schipper, 31 jaar jong, woont in Rotterdam en werkt in hartje Amsterdam - 'Feyenoord, al was het maar omdat ik anders mijn broer niet meer onder ogen kan komen - bij Studio Louter, een creatieve studio waar onder meer tentoonstellingen en films geproduceerd worden voor musea en bedrijven. ‘In 2012 liep ik stage bij Museumstudio, de voorloper van Studio Louter. Ik studeerde Geschiedenis in Leiden en het leek me leuk om werkervaring op te doen in de richting van kunst en cultuur, iets met film of musea. Ik dacht altijd dat musea hun tentoonstellingen helemaal zelf maakten en wist niet dat er studio’s bestonden zoals Studio Louter waar je dit werk ook kunt doen. Het was een perfecte match. Na mijn studie werd ik aangenomen als de eerste Content Producer van het bedrijf.’


De staande lunch bij Studio Louter: 'We zitten al genoeg'

FeCo


De werkplek van Denise bevindt zich ook letterlijk in een studio, namelijk een grote open ruimte in een oude tekenacademie: ‘Aan de ene kant heb je door die openheid meer last van afleiding, maar aan de andere kant werken we daardoor wel nauw samen. Er zijn geen eilandjes, we zijn echt een team. De lunch is altijd gezamenlijk, dat is ook gezellig. Het is een staande lunch overigens, aan een groot eiland bij de open keuken. We zitten al genoeg! We doen ook veel samen, zoals tentoonstellingen bezoeken. De vrijmibo is geen vaste prik, maar mensen zijn wel te porren voor een feestje en we doen na de zomer altijd een gezamenlijke kick off van het culturele seizoen. De FeCo [feestcommissie, red.] organiseert dit allemaal. We werken met ongeveer achttien mensen en er zijn meestal vier stagiaires, en dan nog de freelancers en externen waarmee we samenwerken.’


 

Herman Boerhaave

De partners van Studio Louter vormden een inspiratiebron voor de jonge Denise: ‘Zij hebben me vanaf het begin begeleid en een ieder vanuit zijn eigen expertise. Dirk [Bertels, red.] als het gaat om concept en ontwerp, Barend [Verheijen, red.] qua inhoud en van Pepijn [Wibers, red.] heb ik veel geleerd over film, zoals een goed en inspirerend scenario schrijven. Toen we voor Rijksmuseum Boerhaave een film maakten over hun naamgever Herman Boerhaave, kwam het idee om een lofrede te maken gericht aan Boerhaave. De acteurs doen alsof hij er zelf bij is, kijken recht in de camera en spreken in de jij-vorm. Dat was een geslaagd concept en ik merkte dat ik de techniek onder de knie heb en durf te experimenteren, in dit geval met het vertelperspectief. Zo blijf je jezelf uitdagen en creatief ontwikkelen. Dat is leuk voor jezelf, en goed voor het bedrijf.’

 

Social media

Inspiratie haalt Denise uit haar museum- en theaterbezoeken en dans- en filmfestivals: ‘Ik kijk zoveel mogelijk om me heen en ben breed cultureel geïnteresseerd. Eigenlijk overlappen mijn persoonlijke interesses met mijn werk. Op Instagram volg ik musea en creatieve bureaus ter inspiratie en Facebook gebruik ik meer als een informatiebron. Maar ik volg ook Fred van Leer en alles wat met eten te maken heeft, haha. Inspiratie kun je op de gekste plekken vinden.’ Instagram is voor Denise ook een verzamelplek voor haar eigen posts: ‘Zoals een mooie skyline van Londen waar ik laatst was, maar ook van musea die ik bezoek, en toch ook van werk, zoals laatst van de tentoonstelling in het Mauritshuis die we met Studio Louter hebben gemaakt.’

 

Qatar

Op de vraag waar ze zakelijk gezien het meest trots op is, antwoordt Denise: ‘De groei van de studio, maar ook op het krijgen van steeds meer verantwoordelijkheid, het steeds meer eigen maken van opdrachten en het aansturen van een team. Ik denk dat de opdracht voor het National Museum of Qatar dit jaar echt een hoogtepunt was. We waren daar een aantal keer op locatie en dan zie je dat je ontwerp door een enorm aantal bezoekers, jong en oud, met plezier wordt gebruikt. Dat is echt een mijlpaal.’

 

Louvre

Als ze hardop denkt, zou ze ooit nog wel eens bij een groot museum als het Louvre willen werken: ‘Hoofd Conservator bijvoorbeeld, maar het regisseren van een historische film lijkt me ook geweldig!’

Een favoriet merk heeft Denise niet: ‘Haha ik ben helemaal niet merkbewust! Daar kijk ik niet naar. Ik kijk naar hoe iets eruit ziet en welk merk er dan aan hangt, interesseert me niet.’

Ook een bucketlist is haar vreemd: ‘Ik ben geen planner, ik volg mijn hart en laat dingen op me afkomen. Guilty pleasures yep! Zoals gezegd Fred van Leer op Instagram en Say Yes to the Dress op TLC.

Bekijk ook de werkplekken van:

10. Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog
9. Matteo Renna, NorthernLight
8. Lauren van der Kolk, hoofd design Ace & Tate
7. Valeria Lanz, illustrator Festina Amsterdam
6. Myrthe Baeten, senior designer Reggs
5. Yvonne Eng, senior designer Design Bridge
4. Heidi Boersma van Guts&Glorious
3. Jantine Knijnenburg, brand designer bij Brandnew
2.Jaimy Hoogenhout, designer bij ProudDesign
1. Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken