Empack wil zero waste worden

Empack wil zero waste worden
  • Design
  • 19 sep 2019 @ 11:26
  • 9577 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • DuurzaamheidPackaging

Verpakkingen zijn noodzakelijk, maar het belang van duurzaamheid wint steeds meer terrein en nu gaat verpakkingsbeurs Empack de uitdaging aan om zero waste te worden.

Michelle van Helvoirt, Marketing Event Manager Empack: ‘Empack wordt jaarlijks bezocht door het MKB en de grote multinationals die Nederland rijk is, mede omdat zij hun milieu-impact willen verkleinen. Dat verpakkingen daar een grote invloed op hebben, dat is geen nieuws, maar het is wel een terrein waar zeer veel winst te behalen valt om deze doelstellingen te bereiken. Deelnemers van Empack zijn daar al ruimschoots mee bezig, binnen de industrie draait tegenwoordig zowat álles om duurzaamheid. Dat is een positieve ontwikkeling en er worden goede stappen gezet, maar te vaak wordt het probleem nog verder de keten in geschoven. Het is aan Empack, als onafhankelijk platform, om ervoor te zorgen dat de kennis binnen de Nederlandse verpakkingsindustrie verder opgelijnd is, zodat maximale effort wordt geboden om de capaciteit en het draagvlak binnen duurzaamheid in een stroomversnelling te laten gaan.’

 

Zero waste ideaalbeeld Empack 2020

Zero waste is dus het ideaalbeeld waar Empack 2020 naar streeft. ‘Om dit te bereiken wordt het huidige evenement onder de loep genomen. Uiteraard kijken we ook kritisch naar onze aanpak: welke zaken kunnen wij zelf verduurzamen? We dagen onszelf en onze deelnemers uit te participeren en bijvoorbeeld duurzame pilots in de kijker te zetten. We willen aanjager zijn en dat doen we door zelf in actie te komen. Er wordt veel gesproken over duurzaamheid, maar de tijd van afwachten is voorbij. Als vakbeursorganisatie willen we dat doen door zo min mogelijk afval te genereren en tegelijkertijd een goed alternatief te bieden voor het afval dat alsnog ontstaat.’

 

World Clean Up Day

Het team van Empack komt niet alleen in actie tijdens de beurs, maar doet op 21 september ook mee aan World Clean Up Day. ‘Tijdens die wereldwijde opruimactie krijgt de planeet, samen met ruim 160 landen, een grote schoonmaakbeurt. Door het hele land wordt zwerfafval opgeruimd, waardoor er waardevolle informatie verzameld wordt over het soort afval dat in ons milieu belandt. Dat inzicht is van enorm toegevoegde waarde voor de overheid en het bedrijfsleven om te kunnen werken aan oplossingen. Het team van Empack sluit zich aan bij de opruimactie van Empack 2020 exposant Oerlemans Plastics om gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken.

 

Empack is het jaarlijkse platform waar zowel verpakkingsleveranciers als afnemers aanwezig zijn. Op 31 maart, 1 en 2 april 2020 opent beursorganisator Easyfairs zijn deuren in Jaarbeurs Utrecht om de Nederlandse verpakkingsindustrie te ontvangen. Voor meer informatie kijk op http://www.empack.nl.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken