[interview] Het Nationale Theater presenteert: Huisstijl revisited

[interview] Het Nationale Theater presenteert: Huisstijl revisited
  • Design
  • 11 okt 2019 @ 08:00
  • 9103 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

Op 1 januari 2017 fuseerden de Koninklijke Schouwburg, Theater aan het Spui en het Nationale Toneel/NTjong tot Het Nationale Theater (HNT). Tegelijk met de fusie vond de lancering van de nieuwe huisstijl plaats in samenwerking met het Amsterdamse designbureau Grrr.


Oude huisstijl Het Nationaal Theater door Grrr



Slechts tweeëneenhalf jaar later werd de huisstijl alweer aangepast en - saillant - ook dat werd gedaan door Grrr. MarketingTribune bezocht de Hofstad en mocht een kijkje achter de schermen nemen bij locatie KS – de Koninklijke Schouwburg. Een gesprek in de artiestenfoyer met het vorige (ad interim) en huidige hoofd marketing van HNT: Margot Gerené en Monique Rutten.

'In de praktijk bleek het vullen van de streamers een heikel punt'

[Eerst even een timeline vaststellen: op 1 januari 2017 was de fusie een feit en werd de nieuwe huisstijl gelanceerd. Na het vertrek van het hoofd marketing in juni 2018 werd Margot Gerené als interim aangesteld om de stand van zaken te bepalen, voordat de zoektocht naar een nieuw hoofd marketing van start ging. De huisstijl was toen anderhalf jaar oud. Gerené: ‘Je kunt je wel voorstellen dat die huisstijl onder stoom en kokend water tot stand gekomen is, aangezien dit traject parallel liep aan het vormgeven van de fusie, wat een precair proces was door het grote aantal stakeholders. Een producerend (Nationaal Toneel/NTjong) en twee voornamelijk programmerende en presenterende huizen (Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui, Zaal 3) bij elkaar brengen op deze schaal was nieuw in Nederland en vergde veel denkwerk.’

Anderhalf jaar na de fusie was het stof een beetje neergedaald en konden Gerené en haar team tijd nemen voor bezinning: ‘Veel van onze voorstellingen hebben een koppeling met de actualiteit, waaruit het idee voor de streamers ontstond. In de praktijk bleek het vullen ervan echter een heikel punt. Voor de posters moesten de streamers al twee maanden van tevoren bepaald worden, terwijl de voorstelling dan soms nog in ontwikkeling was. Bovendien hadden sommige voorstellingen geen koppeling met de actualiteit, waardoor we bijvoorbeeld alleen praktische informatie kwijt konden in die - qua vormgeving - toch wel dwingende streamers. Daardoor werd het nut van de streamers onduidelijk; geven ze nou inhoudelijke of praktische informatie? Het vullen van de streamers online kostte ook gewoon teveel mankracht. Goed bedacht, want we wilden ons positioneren als een club die dicht op de actualiteit zit, maar gaandeweg is de praktijk weerbarstig.’

Ook het logo met de driehoek, die de Haagse kustlijn voorstelt, bleek in de praktijk te dwingend in vlakgebruik. Gerené: ‘En het veelkleurige van de identiteit werkte moeilijk, omdat we vaak met materiaal van andere partijen werken, dat ook veel kleur bevat.’

Daarnaast herkende het producerende deel zich onvoldoende in de identiteit. Gerené: ‘Bovendien bleek de positionering van de aparte huizen binnen de huisstijl ingewikkeld.’

 

Ander designbureau

Op de vraag of er nooit gedacht is aan een ander bureau voor de hernieuwde huisstijl antwoord Gerené: ‘Ja, dat gaat wel even door je hoofd, maar we hadden een prima werkrelatie en Grrr was inmiddels met de ingewikkelde materie vertrouwd. We kwamen gezamenlijk tot de conclusie dat het de juiste tijd was om een aantal problemen die de stijl met zich meebracht op te lossen. Een belangrijk uitgangspunt was dat de vernieuwde huisstijl naast de oude stijl zou kunnen bestaan, zodat we geen materiaal zouden verspillen.’

Aan het begin van het tweede traject in oktober 2018 zaten Grrr, design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus en een vertegenwoordiging van HNT met elkaar om tafel om alle stappen door te nemen. Gerené: ‘Met name de artistieke staf, directie, marketing en educatie werken intensief met de huisstijl, dus die moesten de kans krijgen mee te denken.’

De herziene huisstijl was klaar in april 2019, precies op tijd voor seizoen 2019-2020.


Aangepaste huisstijl Het Nationaal Theater door Grrr

 

Website Het Nationaal Theater

Inmiddels was het nieuwe hoofd marketing & development gevonden in de persoon van Monique Rutten, die de maand juni samen met Gerené de lancering van de nieuwe huisstijl meemaakte. Rutten: ‘Mijn focus ligt nu op de doorontwikkeling van de website. De eerste doelstelling van een theaterwebsite is kaartverkoop, maar daarnaast wil ook elk onderdeel van HNT zich graag vertegenwoordigd zien. Ik moet dus de balans vinden tussen Harry Jekkers uitverkopen, duidelijk maken aan het publiek dat wij het cultuurhuis van Den Haag zijn en dan hebben we als HNT ook een nationale rol.’

Grrr is ook verantwoordelijk voor het creatieve deel van de site die draait op Peppered, hét theaterplatform van Nederland, waar HNT mee werkt. Rutten: ‘Het mooie van een platform als Peppered is dat als bijvoorbeeld een theater elders in het land dat ook werkt met Peppered een nieuwe functionaliteit ontwikkelt, deze ook beschikbaar komt in ons CMS. Het geld klotst bij een gesubsidieerde instelling niet tegen de plinten, dus dat is een prettige bijkomstigheid.

Rutten hoopt de grafische vertaalslag eind 2019 afgerond te hebben en live te kunnen gaan in Q1 2020: ‘En dan klinkt de huisstijl ook online nog veel mooier door, dan de snelle aanpassing die we al hebben gedaan.’

 

Design- en communicatiestrateeg Roel Stavorinus was vanuit Grrr nauw betrokken bij de aanpassing van de huisstijl: ‘Het Nationale Theater produceert, programmeert en presenteert theater. Het onderscheid tussen de producerende kant (voorheen Het Nationale Toneel/NTjong) en de programmerende en presenterende kant (de locaties Koninklijke Schouwburg, Theater aan het Spui, Zaal 3 en de organisatie daarachter) was onvoldoende duidelijk voor de aanpassing van de huisstijl. Daarnaast was er onvoldoende ruimte voor een belangrijk onderdeel als educatie, op zo’n manier dat het ook herkend werd als een speciaal onderdeel van HNT. Ook was er onduidelijkheid over de namen van de locaties in relatie tot de nieuwe naam van het instituut. De naam van de Koninklijke Schouwburg bijvoorbeeld is nog steeds heel sterk. Het logo werkte in communicatie prima, maar kon het gehele instituut niet goed dragen. Tot slot kwam de samenhang tussen de verschillende onderdelen van de nieuwe organisatie communicatief niet goed uit de verf.’ In de nieuwe stijl zijn die problemen grotendeels opgelost, maar ook deze stijl moet zich als elke andere stijl in de praktijk bewijzen. ‘Er zijn nu twee logo’s. Het logo van Het Nationale Theater geldt voor de gehele organisatie inclusief de producerende kant en het logo voor HNTJong, dat een duidelijk verwantschap heeft met dat van het HNT. En er zijn labels ontwikkeld die aan het HNT-logo worden toegevoegd om dragende onderdelen van de organisatie zichtbaar te maken, zoals educatie, vrienden, onbeperkt. En er zijn twee visuele stijlen. Eén voor het instituut, herkenbaar door de kleuren rood, zwart en wit en één voor het toneelgezelschap, waarin kleur en al te dominante merkcues ondergeschikt zijn aan het thema of de inhoud van een voorstelling. De gedachte daarachter is dat het instituut, ook in kleur en vorm, een herkenbaar icoon moet worden voor de regio Den Haag, terwijl dat voor een theaterbezoeker elders in het land, die een voorstelling van Het Nationale Theater bezoekt, minder relevant is. Hem of haar gaat het vooral over het stuk dat gespeeld wordt, de titel daarvan, het verhaal, de acteurs en de kwaliteit van dat geheel.’ Uitgangspunt voor het ontwikkelen van de nieuwe visuele stijl was de wens dat de nieuwe en de oude stijl probleemloos naast elkaar moesten kunnen bestaan. ‘Zo kon de huisstijl geleidelijk ingevoerd worden en hoefden er geen extra kosten te worden gemaakt. De meeste aanpassingen konden uit de reguliere budgetten voor het ontwikkelen van middelen betaald worden. En er isr voor een herkenbare fotografie gekozen bij het ontwikkelen van nieuwe materialen, waardoor ook de beeldtaal eenduidiger is geworden. Het is met de aanpassingen overigens niet bij vorm gebleven. De seizoensbrochure bijvoorbeeld is meer redactioneel van opzet en geeft Het Nationale Theater meer ruimte om sterker zijn visie over theater en het belang daarvan te delen met het publiek.’

 

Dit interview maakt onderdeel uit van de Coverstory Design in MarketingTribune 17, 2019.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken