[case] Stimmt door ontwerpbureau Ja zorgt voor boost aan sollicitanten

[case] Stimmt door ontwerpbureau Ja zorgt voor boost aan sollicitanten
  • Design
  • 22 nov 2019 @ 08:00
  • 11950 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual idBranding

De inzendingen naar aanleiding van de oproep voor MarketingTribune’s 100e designpanel blijven binnenstromen, zoals de rebranding van het Enschedese digital agency Velten Media naar Stimmt door het Hardenbergse strategisch ontwerpbureau JA! Een feestje in het oosten van ons land.

André Hofsink is mede-eigenaar en art director bij het 3 jaar jonge strategisch ontwerpbureau JA!: ‘JA! is een nieuwkomer met ambitie en wij vinden dat bureaus uit onze streek wel eens onderbelicht blijven [point taken, red.] JA! heeft één van de meest toonaangevende digital agencies uit het oosten des lands voorzien van een volledig nieuwe positionering en dito merkidentiteit. Velten Media is om naar Stimmt.’

Nieuwe naam

Het kiezen van de naam was een behoorlijk proces, aldus Hofsink, want 10 jaar ervaring wil je behouden. ‘De nieuwe naam moest impact creëren en door uiteindelijk een Duitse term te gebruiken, zoek je ook meteen een bepaald randje op, en dat maakt dat het bijzonder uitgesproken is. De nieuwe vormgeving versterkt dat: energiek, duidelijk aanwezig en enthousiast. Precies zoals de jongehondenclub zelf ook is.’

Merchandise

Oprichter van Stimmt Nick Velten had verhuisplannen. Van Hengelo naar de Enschedese wijk Roombeek, bekend van de vuurwerkramp, waar Stimmt intrekt in een deel van het hoofdkantoor van Grolsch. Eén van de redenen voor de nieuwe locatie is het aantrekken van talent, waarvan Velten verwacht dat dat in Enschede een minder groot probleem zal zijn. Overigens heeft het bedrijf ook een werkruimte op de wallen in Amsterdam. Naamgever Nick Velten levert zijn achternaam in, aangezien Danny de Wit, die ooit als stagiair begon, nu mede-eigenaar is. Velten: ‘Dit bureau is begonnen als een uit de hand gelopen hobby. Over de naam was nooit echt nagedacht en een visuele identiteit hadden we niet. Vooral de afgelopen jaren zijn we heel erg gegroeid. Onze cultuur, het team, de ervaring: op al die gebieden hebben we enorme stappen gemaakt. Een rebranding was echt nodig. We wilden een frisse stap maken, onder een nieuwe naam en met een stijl die bij ons past. Daarmee kunnen we beter uitdragen dat we een aantrekkelijke werkgever zijn en de basis leggen voor verdere groei in de komende jaren.’

Voor Velten is de rebranding vooral een bevestiging van wat er intern al was, aan het bureau zelf en de cultuur is eigenlijk niets veranderd. ‘We denken en doen nog precies hetzelfde als een jaar geleden. Het verschil is dat er nu mensen hier lopen in een hoodie met Stimmt erop. Voorheen lieten we ons logo het liefst weg, nu lopen we vol trots in onze eigen merchandise.

Voorheen lieten we ons logo het liefst weg, nu lopen we vol trots in onze eigen merchandise

We hebben er echt een merk van gemaakt, een brand. Een eigen stijl gebaseerd op een heldere visie, waar we alles wat we doen aan kunnen toetsen. Of dat nu een flyer is of een beslissing over groei van ons bureau.’

Learnings

Als je het doet moet je het goed doen, aldus Velten. ‘Dus interviewden we onze medewerkers, onderzochten de markt en spraken met onze klanten. We wilden draagvlak creëren, alles tot in de puntjes uitwerken en er echt de tijd voor nemen. We hadden een lijst met 250 dingen die moesten worden opgepakt. Je gaat dus ook heel veel zaken herzien, alles staat opeens ter discussie.’

Boost in sollicitanten

Sinds de rebranding ziet Stimmt een boost in sollicitanten: ‘Zowel in aantal als in kwaliteit. Digitale talenten hebben keuzevrijheid, dus als ze een werkgever zoeken, kijken ze ook naar je stijl en je cultuur. Op korte termijn hebben we meer sollicitanten dan klanten nodig. Daarom zijn we ook heel open over onze groeiplannen. Die groei, dat gaat ook echt gebeuren. Sollicitanten zien dat ook. Dat was een belangrijk doel en dat is zeker bereikt.’

 

Alles stimmt

Zoals de naam al doet vermoeden, bereidde het digital agency in samenwerking met ontwerpbureau Ja alles tot in de puntjes voor: ‘Op de dag van de lancering was het letterlijk een druk op de knop en alles ging live. Binnen 24 uur was alles geregeld, de website, signing, mailingen in print en digitaal. Ineens had niemand het meer over Velten Media, iedereen kende onze nieuwe naam.

Ineens kende iedereen onze nieuwe naam

Iedereen snapte het, vond het helemaal bij ons passen en men begreep ook waarom we het hebben gedaan. Van andere bureaus die een vergelijkbare stap overwegen, horen we dat ze onze rebranding als voorbeeld zien. Dat vond ik een mooi compliment en een bewijs dat we de juiste stap genomen hebben. Er ligt een prachtige basis om verder te groeien.’

Team ontwerpbureau JA!:
Boven: Jasper Fransen, Cyvon Janssen, Dennis van Oenen, Roy Monteiro
Onder: André Hofsink, Thirza Bredewold, Amy Besten.
Niet op foto: Marith Vonder en Erwin Luijendijk.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken