Jarige Jopen in het nieuw gestoken door Van Heertum Design

Jarige Jopen in het nieuw gestoken door Van Heertum Design
  • Design
  • 15 nov 2019 @ 11:17
  • 14816 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingVisual id

Jopen bestaat 25 jaar en commercieel directeur Lydian Zoetman vond dat het oude beeldmerk, van de Jacobuskerk waarin de horecabrouwerij is gehuisvest, toe was aan vernieuwing. Van Heertum Design pakte de handschoen op.

De opdracht was een logo te creëren dat meer past bij de huidige uitstraling van Jopen en dat door te vertalen naar het label. Directeur Michel Ordeman van Jopen: ‘Toen wij begonnen, werd speciaalbier bijna alleen maar gedronken door 40+ en dat is helemaal veranderd. Onze nieuwe fans zijn veel jonger. We zijn vooruitstrevend op heel veel gebieden, maar ons logo vertaalde dat niet. Daarnaast is het een gekkenhuis schap, nadat de laatste jaren de craftbrouwers als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, volgens Rob van Heertum, partner/strategy director VHD: ‘De fles moet er weer echt uitknallen en stopping power creëren.’

 

Logo Jopen

VHD koos voor ‘een eigentijds beeldmerk dat staat voor betrouwbaarheid en kwaliteit, passend bij de missie en ambities van Jopen.’ Van Heertum: ‘Het beeldmerk biedt ondersteuning aan de toonaangevende en vernieuwende rol van Jopen binnen het craftbierlandschap. Het vindt aansluiting bij een breder publiek aan (bier)drinkers, uiteraard met behoud van de huidige, trouwe Jopenbier-liefhebber. De ronde vorm van het logo is een knipoog naar de 112 liter “Jopenvaten” uit de Haarlemse brouwhistorie. Verder bestaat het logo uit twee delen: een binnen- en een buitencirkel. In de binnencirkel prijkt de iconische J, die zowel het verleden als de toekomst vertegenwoordigt. De historische letter als modern icoon. Het oog wordt getrokken naar dit middelpunt en refereert aan de to-the-point-instelling van Jopen. De omringende rand wordt gebruikt om de jonge en innovatieve uitstraling van het biermerk te benadrukken. De benoeming van het merk Jopen wordt hierin herhaald. Door de positionering en herhaling is het merk goed zichtbaar en leesbaar op een staande fles maar ook bij het nuttigen van een aan de mond gekanteld flesje. Het lettertype is uniek en de rode kleur is herkenbaar voor Jopen. Bovendien onderstreept deze rand de historie en het erfgoed van Jopen. Zo worden de thuisbasis HRLM (Haarlem), het oprichtingsjaar 1994 en craft beer benoemd. Tot slot vertegenwoordigt de buitencirkel de voorgenomen groei van Jopen. Vanuit de huidige marktpositie, symbolisch gezien de J, wordt de groei ingezet en de markt vergroot.

 

Label Jopen

Op de labels is bewust een hero positie voor het nieuwe logo gecreëerd. Van Heertum: ‘Centraal en brutaal staart het je aan vanuit het schap. Het logo komt letterlijk los van de eenkleurige achtergrond, die naar de smaak refereert. Omringd door bier, dat zichtbaar is door de transparante cirkel, zweeft het logo waardoor het nog meer loskomt van de achtergrond. De achtergrondkleuren zijn niet zomaar gekozen en linken aan de al bekende smaken van de core range van Jopen. Aan de zijkanten worden de ronde vormen doorgetrokken en wordt de tekst bijpassend gebogen gepositioneerd als een oude urban vinylplaat. De “lege” achterkant geeft ruimte voor veel leesbare informatie en de benodigde referenties, bijvoorbeeld de awards die de bieren hebben gewonnen. Storytelling hoort natuurlijk bij craft bier en ook daar is op een moderne manier aan gedacht. Op de gekleurde achtergrond van de labels spreekt Jopen je, links van het logo, persoonlijk aan met een statement over hun Anything but Boring-motto. Rechts vind je feedback over de smaak & naam van het bier. Om dit nog eens extra te benadrukken zijn er verschillende patronen gecreëerd die in het label zijn verwerkt en zijn gebaseerd op de desbetreffende namen van de verschillende bieren. De gehele kleurvlakken op de labels zijn mat afgewerkt en het logo is glanzend, voor extra stand out. In deze matte afwerking zijn de verschillende patronen uitgespaard waardoor ze ook glanzen en pas in je hand goed zichtbaar worden. Ze geven elke smaak een eigen gezicht en ondersteunen de verhalen die je in je zoektocht op de labels ondervindt, want dat is ook craft bier: het ontdekken van het verhaal van het bier en het onderzoeken van feitjes en weetjes tijdens het drinken. Samengevat: een fles die doet wat hij moet doen in het schap, eruit springen, en doet wat hij moet doen in de hand, een extra wow creëren, ditjes en datjes geven en enthousiasmeren. Cheers!’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken