Cadbury in het nieuw gestoken door Bulletproof
- Design
- 21 apr 2020 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging designVisual idLogoMaatschappij
- 21 apr 2020 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
In mei 2020 worden in Australië de nieuwe identiteit en verpakkingen van Cadbury gelanceerd, ontworpen door het Londense strategic brand & packaging design agency Bulletproof.
Cadbury, opgericht in 1824, is een van de bekendste chocolademerken ter wereld en het op één na grootste snoepmerk ter wereld, na het Amerikaanse Mars. Cadbury begon als een kruidenierswinkel in Birmingham, waar John Cadbury thee, koffie en chocolademelk verkocht. In 1905 introduceerde hij de overbekende melkchocoladereep. Cadbury - nu volledig eigendom van Mondelez International - heeft het hoofdkantoor in Uxbridge, Londen en is actief in meer dan 50 landen. In mei 2020 worden in Australië de nieuwe identiteit en verpakkingen gelanceerd, gevolgd door Zuid-Afrika, Maleisië, VK en Ierland.
Eerste grote merkrevisie voor Cadbury sinds jaren zestig
De nieuwe wereldwijde merkidentiteit moet een onderscheidende en moderne draai geven aan het erfgoed van het merk. Het is de eerste grote merkrevisie voor het bedrijf sinds de jaren zestig.
De handtekening van de kleinzoon van oprichter John Cadbury, William, is ook geredesigned. Hij was verantwoordelijk voor de eerste marketinguitingen voor het merk op de achterkant van de Cadbury-vrachtwagens in de jaren twintig. De handtekening is lichter en cursiever dan zijn voorganger, volgens het team van Bulletproof, met de bedoeling om ‘een prachtig vormgegeven handtekening een meer eigentijdse uitstraling te geven.’
Anderhalf glas melk
Ook het pictogram van anderhalf glas melk – tevens geïntroduceerd in jaren twintig van de vorige eeuw - is opnieuw getekend. Daarnaast zien we nu wel een stuk chocola terugkomen in de merkidentiteit. Volgens Bulletproof zodat de consumenten de link tussen de ingrediënten en het product duidelijker herkennen.
Nik Rees, global creative director bij Bulletproof: ‘De uitdaging was om het merk opnieuw uit te vinden en daarbij trouw te blijven aan de perceptie van de consument. Consumenten wereldwijd voelen zich eigenaar van het merk en dat is natuurlijk een enorme verantwoordelijkheid.’
Logo duurzaamheidsprogramma op de voorkant
Het logo van het duurzaamheidsprogramma Cocoa Life staat op de voorkant van de reep. Cocao Life is de afgelopen acht jaar een kernonderdeel van de activiteiten van Cadbury geweest.
Het Cadbury-paars
De paarse verpakking hoort bij het merk, zoals blijkt uit de strijd van het merk in 2012 voor het exclusieve recht om de Pantone-kleur 2685C te gebruiken.
Bronnen
Designweek
Under Consideration
Bulletproof
Het headerbeeld komt van de site van Bulletproof.
Het voor- en na-beeld van de site van Under Consideration.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing