Help de zorg: SymptoTrack brengt coronavirus in kaart
- Design
- 3 apr 2020 @ 13:02
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital design
- 3 apr 2020 @ 13:02
- Nanny Kuilboer
Via de website SymptoTrack roepen de initiatiefnemers Nederlanders met symptomen die kunnen wijzen op besmetting met het coronavirus op deze via de website te melden.
Door de data samen te voegen en bij te houden over tijd, kan deze gebruikt worden om de verspreiding van het virus inzichtelijk te maken. De website is volledig open source en slaat de data anoniem op. Alle data is vrij beschikbaar om te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek en journalistieke publicaties.
De meeste mensen met lichte en milde klachten worden op dit moment niet getest. Hierdoor is het lastig te volgen hoe het virus zich ontwikkelt in Nederland. Door mensen met symptomen in grote aantallen te registreren kan dit informatiegat worden gedicht.
Hoe werkt het?
Het publieke dataplatform verbindt mensen met gegevens om inzichten te genereren en te versterken, nieuwe perspectieven te onthullen en geïnformeerde beslissingen te kunnen nemen. Iedereen met symptomen van het coronavirus wordt opgeroepen via de website hun klachten anoniem te registreren. Wanneer je 24 uur geen symptomen meer ervaart wordt gevraagd om je beter te melden. De geregistreerde data wordt op een kaart weergegeven, waarbij bezoekers kunnen filteren op de meest voorkomende symptomen van het coronavirus.
Data democracy
Door de data die via SymptoTrack wordt verzameld gratis en toegankelijk te maken voor iedereen, kan elke wetenschapper, journalist en beleidsmaker deze inzetten voor werkzaamheden en onderzoek rondom het coronavirus. Iedereen die gebruik wil maken van de data of wil meewerken kan contact opnemen met het team van SymptoTrack.
Wereldwijd inzetbaar door open source
SymptoTrack is als open-source-platform opgezet, waarmee de data en de code van het platform openbaar toegankelijk is. Daarmee kan er er eenvoudig van over de hele wereld aan vertalingen en verbetering van de code worden werkt. Dat maakt het mogelijk om SymptoTrack in korte tijd naar andere landen op te schalen, wat het een krachtig instrument maakt tegen het coronavirus. Zo wordt er op dit moment onderzocht hoe het platform in andere Europese landen en in ontwikkelingslanden ingezet kan worden.
Privacy gewaarborgd
Uniek aan SymptoTrack is dat de website de kracht van collectieve data weet te omarmen, terwijl de privacy van het individu wordt gewaarborgd. De data die vrijwillig gedeeld wordt bevat gevoelige informatie. Daarom worden er geen gegevens verzameld die herleid kunnen worden naar individuen. De data is volledig anoniem en de privacy van het individu wordt zo maximaal beschermd.
SymptoTrack is een initiatief van sociaal ondernemer Adrian Dongus en is ontwikkeld samen met development bureau Hike, digitaal design bureau Greenberry en Forest hosting. Met medewerking van het Lectoraat Journalistiek & Innovatie van de Fontys Hogeschool Journalistiek.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing