[designpanel] AutoScout24 door DesignStudio

[designpanel] AutoScout24 door DesignStudio
  • Design
  • 22 mei 2020 @ 08:00
  • 19586 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • DesignpanelVisual id

Online platform voor gebruikte en nieuwe auto’s in Europa AutoScout24, heeft het oranje-blauwe logo vervangen door een nieuw ontwerp van het Londense DesignStudio.

Rachel Gómez y Maseland, Country Manager AutoScout24 in Nederland: ‘Deze nieuwe “highlighter”-stijl onderstreept, omcirkelt en markeert de belangrijke informatie op een digitale speelse manier. Zo maken we moeilijke beslissingen voor mobiliteit gemakkelijker, waarbij onze missie luidt: Make it happen. In de toekomst zullen we ons met de nieuwe merkidentiteit nog meer onderscheiden van concurrenten en onze leidende marktpositie benadrukken.’

Advertenties markeren
Twintig jaar geleden opende iedereen die op zoek was naar een tweedehandsauto de krant en markeerde de geschikte advertenties. Gómez y Maseland: ‘In die periode begon AutoScout24 de advertenties te digitaliseren en de afgelopen jaren is het merk sterk ontwikkeld en uitgegroeid tot het grootste autoplatform. Om de consument nóg sneller zijn of haar droomauto te laten vinden, introduceert AutoScout24 een nieuw sterk design voor al haar platformen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje.’

Marc van Eck RM | MD & cofounder New Growth Strategies:
Leuk en fris. Het idee van schetsen gecombineerd met een gele marker vind ik zelfs geweldig, zeker als je begrijpt dat je vroeger in de krant omcirkelde welke auto’s potentieel interessant voor je waren. En het oude logo was zo ongelofelijk enorm aan vervanging toe, dat je alleen daarom al blij wordt van de aanpassing. Het filmpje waarin het redesign wordt uitgelegd is typisch Engels bureauachtig, te bombastisch, maar dat vergeef ik ze dit keer. Wat een teleurstelling dat het design op de site - als je auto’s gaat zoeken - zo weinig is doorgevoerd; dat moet haast een vergissing zijn.

Dit design had het in zich om een heel hoog cijfer te scoren, maar met 2 dikke strafpunten voor onvoldoende doorvoeren, kom ik uit op een 7,5.
7,5

Felice Uiterwijk RM | marketingmanager Fairtrade Original:

Soms kan iets heel eenvoudigs heel eigen zijn en dat is precies wat ik zie bij deze nieuwe identiteit van AutoScout 24. Lekker primair geel, zwart, wit. Het online platform moet vooral duidelijk zijn in de navigatie, maar er is hier op een knappe manier toch een heel eigen, en misschien wel een beetje vrolijk optimistische signatuur aan gegeven. De combinatie met de zwarte illustraties maakt het geheel levendig en een tikkie persoonlijk, iets wat je niet veel ziet in de functionele wereld van (tweedehands) autoplatforms. De stijl had wat mij betreft op het online platform nog wel wat dominanter aanwezig mogen zijn, maar misschien leidt dat ook weer te veel af van de inhoud. Niets meer aan doen.
8

Willem van Wijk | eigenaar Groei Marketing:
AutoScout wil met het nieuwe design zijn klanten helpen nog sneller een droomauto te vinden. De vertrouwde kleuren oranje en blauw worden ingeruild voor knalgeel en krijgen een ‘highlight’-stijl om dit doel te realiseren. Een snelle check op de website en app stelt dan helaas toch een beetje teleur. Natuurlijk is ‘alles’ geel geworden en oogt het geheel wat frisser, maar van echt functioneel gebruik van het nieuwe design is (nog) geen sprake. Of klanten hierdoor sneller een auto vinden betwijfel ik dan ook. Misschien is het een kwestie van tijd dat dit wel gebeurt en is dit slechts een eerste stap naar een volledig integratie van het nieuwe design naar een betere UX. Dat zou je van de grootste partij van Europa mogen verwachten.
6,5

Irene van der Zwan, Marketing- en Relatiemanager MKB Amsterdam:

Het nieuwe design oogt speels en fris. Ook de verklaring hoe men tot het nieuwe logo is gekomen is leuk. De manier hoe je vroeger in de krant jouw favoriete product omcirkelde in combinatie met een snellere en directere manier van digitaal reserveren en aanschaffen. Alleen als ik op de website kijk, krijg ik het nieuwe design te zien. Er is een mogelijkheid in het menu om het oude logo terug te zien. Nu ben ik geen frequent gebruiker om meteen goed de verschillen te ontdekken. Kortom, ik ervaar dezelfde functionaliteiten met alleen een andere uitstraling en kleuren van het logo. Wat zijn de verschillen en voordelen in functionaliteit met bijvoorbeeld een Marktplaats? Ik zie nog onvoldoende toegevoegde waarde. Wellicht is dit het begin van een nog gemakkelijkere en efficiëntere manier van zoeken en aanschaffen, alleen voor mij nog niet duidelijk zichtbaar. Daarom voorlopig een 4, maar ik laat me verrassen door de verdere ontwikkeling.
4

Priscilla Brusselaars | senior designer Buro Rietveld:
Achter de rebrand zit een simpele en logische gedachte, waardoor het meteen spot on is. Het ouderwets markeren van facts, die je als zoeker belangrijk vindt, is omgezet naar digitaal. Daardoor ontstaat er een geheel eigen vormtaal, die zowel dynamisch, vrolijk én functioneel is.

Check vooral de case op de website van DesignStudio zelf. Daar komt de rebrand het meest tot zijn recht, met name hoe zij het voor zich zien in de zoekfunctie van de website. Het enige minpuntje aan de rebrand is het teruggrijpen naar de ‘markerstijl’ voor de illustraties. Ik begrijp de gedachte, maar ik had het sterker gevonden als ze er een eigentijdsere twist aan hadden gegeven. In mijn optiek zou het ouderwets markeren omgezet naar een nieuw (digitaal) jasje, in combinatie met een illustratiestijl van nu, de rebrand een langere levensduur geven.
7

Tom Dorresteijn | CEO Studio Dumbar (part of Dept):

Het ontwerp is super basic. Dat vind ik vaak ook wel leuk, liever dan 'over-gedesigned'. En het past toevallig goed in deze ‘coronatijd’. Maar, het is wel érg basic. Ook van basic zou ik het liefst wat enthousiaster worden.
6-

Stefan Pangratz | Creative Director bij Mijksenaar:

Een identiteit claimt een mentale ruimte in het visuele geheugen van de mens. Daarom moet deze opvallend zijn, de juiste betekenis verbeelden en onderscheidend zijn ten opzichte van de directe concurrenten. Wat dat betreft is Scout24 op zich een onderscheidende en krachtige naam, maar naar mijn inzicht maakt de vernieuwde identiteit daar te weinig gebruik van. De lichte letter en de sterke focus op het generieke ‘Auto’ zorgen er niet voldoende voor dat het platform beklijft. In de wereld van tweedehands auto-sites zijn kleur en illustratiestijl uiteraard verfrissend. maar het is de vraag of het verstandig is bestaande codes te doorbreken, zeker in een conservatieve markt als deze.
5

Roel Stavorinus RM | merk- en designstrateeg:

Het is fris, het is opgewekt en prettig om naar te kijken. En toch vind ik het lastig om te bepalen wat ik van deze huisstijl vind. AutoScout24 is onderdeel van het Duitse Scout24 en daar vallen nog twee bedrijven onder, te weten ImmoScout24 en FinanceScout24. Alle vier de bedrijven hebben nu dezelfde stijl en een eigen kleur. Ik vind die exercitie best goed geslaagd. Slim ook. Door de kleuren zijn de bedrijven op zichzelf herkenbaar genoeg, maar je kunt met één stijl en toolset toe. Men verwacht nogal wat van de nieuwe stijl. De nieuwe vormgeving moet klanten online helpen bij hun oriëntatie. De stijl moet bijdragen aan eenvoud en helderheid, zodat je als klant makkelijker moeilijke keuzes maakt. Ik ben enorm benieuwd naar de resultaten en of deze vormgeving die ambitie inderdaad waar maakt. Ik ben enthousiast, maar twijfel tegelijkertijd sterk aan de tijdloosheid van deze stijl. En ik vraag me of deze onderscheidend genoeg is. De illustraties zijn van deze tijd en zie je vaker. De logo’s hebben iets generieks. Maar het geheel stemt vrolijk, dus een vrolijk cijfer:
8

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 08, 2020.

Eerdere designpanels:

103. HomeMade door Donder & Straal
102. Bonnefanten door Barnbrook
101. Rebranding Kees
100. Groningen
99. The Flower Farm
98. Hooghoudt
97.
Meervaart door Das Buro
96. Bastardo door Van Heertum
95. I Am Toro
94. Knaks door Anthem
93. Zeeman door Dept
92. Mahler Festival 2020 door VBAT
91. Scheepvaartmuseum door Thonik
90. AH Broodstrooisels door VBAT
89. Red Hat door Red Hat
88. Mijn Melk door Flex/design
87. Gro door Snow Donuts
86. Corporate identity Mars Inc.
85. Miro door Vruchtvlees
84. Bieren om te vieren door Studio Lauda
83. Melkunie door ProudDesign
82. 100%NL door SuperRebel
81. Jeugdfonds Sport & Cultuur door Studio Dumbar
80. Randstad door Ronin
79. Unox Vegetarische Rookworst door Anthem
78. Bols Genever door Van Heertum Design
77. Nationaal Archief door Design Bridge
76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken