Design tijdens corona: 'Als ontwerpers kunnen we creativiteit koppelen aan flexibiliteit en inventiviteit'

Design tijdens corona: 'Als ontwerpers kunnen we creativiteit koppelen aan flexibiliteit en inventiviteit'
  • Design
  • 10 jun 2020 @ 08:28
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijVisual idInterview

MarketingTribune in gesprek met grafisch en ruimtelijk ontwerper Berry Slok van de gelijknamige studio: ‘We hebben veel energie gestoken in anderhalvemeteroplossingen voor de museale sector.’

Hoe gaat het?
Omdat wij voor 90 procent voor de culturele sector werken, maakten we ons aanvankelijk zorgen. De musea sloten hun deuren en de toekomst was onzeker. Een aantal tentoonstellingen zijn uitgesteld - soms wel twee jaar - en andere zijn gecanceld. Gelukkig hebben we een aantal langetermijnopdrachten waarmee we verder kunnen en we hebben veel energie gestoken in anderhalvemeteroplossingen voor de museale sector. Daar kwam ook werk uit.

 

Stond de nieuwe huisstijl voor Hermitage al op de planning?
Er stond geen nieuwe huisstijl op de planning, wel een restyling op onderdelen. Gedurende het proces hebben we op eigen initiatief toch een hele nieuwe huisstijl ontwikkeld en gepresenteerd. We hadden het idee dat we dan echt konden reageren op de adviezen van communicatie-expert Peter Paul Blommers, die al langer het Hermitage adviseert over de positionering van het museum. De coronacrisis heeft geen doorslaggevende rol gespeeld, maar heeft wel een boost gegeven. Wij hadden de moed om verder te gaan dan de opdracht en toen het Hermitage het ontwerp omarmde, hadden ze de moed om de nieuwe identiteit met ingang van 1 juni gelijk in te zetten. Er is heel snel geschakeld. Meestal duren deze processen veel langer. We boften met de grote slagvaardigheid van het Hermitage. Dat de tijdsdruk groot was, is een feit, maar als je eenmaal weet welke kant je op wilt met elkaar geeft dat geen stress maar energie. Wat we hebben geleerd van werken tijdens de coronacrisis is dat we flexibeler zijn dan we dachten. En de samenhang binnen de studio bleef geheel intact, ook al werken we allemaal thuis. We zijn een ijzersterk team en hebben veel geïnvesteerd in elkaar. Daar plukken we nu de vruchten van.

Hebben jullie ook andere huisstijlen gemaakt?
We hebben veel ervaring met huisstijlen. In 1996 was onze eerste huisstijl binnen de culturele sector die voor de Zuidvleugel van het Rijksmuseum. Daarna volgden onder meer Teylers Museum en Rijksmuseum Twente. Inmiddels zijn die huisstijlen alweer vervangen. Andere voorbeelden zijn de Johannes Vermeerprijs, museum Ons Lieve Heer op Solder, Zaans Museum en - recenter - Het Nederlands Philharmonisch Orkest en Het Nederlands Kamerorkest.

Hebben jullie zelf nog initiatieven ontwikkeld om klanten/opdrachtgevers/concullega’s door deze crisis heen te slepen?
Meteen aan het begin van de crisis hebben we voor onszelf geïnventariseerd wat de gevolgen zouden zijn voor het museumbezoek. Toen we op internet geen informatie konden vinden, hebben we zelf een document geschreven - Het veilige museum - met ideeën en suggesties voor een veilig museumbezoek. Dat hebben we gedeeld met opdrachtgevers en collega’s. Zo kwam een uitwisseling op gang en werd duidelijk waar we als ontwerpers de musea konden ondersteunen. Tevens hebben we met een partner (VTHP, Eemnes) een app ontwikkeld - uwmuseumgids.nl - waar je op eigen mobiel alle informatie en teksten van een tentoonstelling kunt lezen. De bezoeker kan dan meer afstand houden tot de wandteksten. Verder is alles mogelijk: audio, video. Het Noordbrabants Museum test de app op dit moment in een tentoonstelling. De reacties zijn positief.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard en hoe ziet de (design)wereld er over vijf maanden uit denk je?
Je kunt de omstandigheden niet veranderen. Het is moeilijk te voorspellen hoe lang corona zal doorwerken in de samenleving en in ons vak. Wat we als ontwerpers wel kunnen doen is creativiteit koppelen aan flexibiliteit en inventiviteit. Dit is wel hét moment om je af te vragen hoe wendbaar je bent als persoon en als bureau.

Lees ook:
Tessa Oudijn & Pieter Steenaert van Brum Design
Dorien Franken van Studio Designtree
Henk Haaima van Mirabeau
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR

Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken