Design tijdens corona: 'Er is nu geen ruimte voor trendvolgers'

Design tijdens corona: 'Er is nu geen ruimte voor trendvolgers'
  • Design
  • 25 jun 2020 @ 08:00
  • 16705 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijPackaging designInterview

MarketingTribune in gesprek met Helmich van Herpt, creative director bij Snow Donuts: ‘Er ligt nog een flink onontgonnen voor online branding en packaging.’

Hoe gaat het?
We zijn inmiddels zo gewend aan het thuiswerken, dat we ons hoofd breken over wat we moeten doen als we weer vaker naar de studio gaan.
Het is fantastisch om ieders inzet te zien - we waren in een halve dag volledig vanuit huis operationeel - en dat geeft naast overpeinzingen wat de economie gaat doen, ook vooral een verfrissend perspectief.
Ikzelf, als iemand die graag met zijn armen beweegt in gesprekken en dat nu dan nét buiten de webcam blijk te doen, mis soms nog een stuk non-verbale communicatie. Maar verse initiatieven, zoals het brainstormen in een digitaal gedeeld kladblok, zou ik niet meer willen missen.

Heeft Snow Donuts nog ‘corona-initiatieven’ ontwikkeld?
We hebben vooral ons netwerk opengesteld en zijn druk aan het koppelen geweest. Die ene klant die verlegen zat om een webdeveloper, die haak ik dan toch gewoon even aan in onze call? Iedereen zit toch binnen en is bereikbaarder dan ooit. Zit er een grens dicht waardoor je verpakkingen niet geleverd kunnen worden? Wij weten wel iemand die hier kan produceren. De samenhorigheid groeit ongemerkt hard in deze tijd en de coronacrisis helpt om meer op intuïtie en minder op conventie te leunen.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Als designer moet je kunnen kijken, proeven, ervaren, je onderdompelen en ontdekken, om te kunnen zorgen dat je merk en boodschap native aansluiten bij datgene dat je aan de man brengt. Je moet de juiste emotionele snaar raken. Dat aanvoelen gaat nu wat anders, digitaler en zal flexibiliteit vragen. Maar de echte uitdaging voor een hoop designers gaat zijn dat er nu eigenlijk geen ruimte is voor trendvolgers. Alleen de trendsetters die op basis van wat er maatschappelijk leeft, designen, zullen relevant genoeg kunnen zijn.

Hoe ziet de designwereld er over vijf maanden uit denk je?
We gaan een verdere verschuiving zien naar online in voorheen onverwachte branches en categorieën. Online werken/leven is nu immers normaler dan ooit. We hadden een pandemie nodig om dat te bewerkstelligen; die beweging is niet zomaar teruggedraaid.
Online grote beslissingen nemen, gaat normaler worden. Anderzijds zijn we op dit moment op een soort sociaal dieet; de kleine menselijke dingen in het contact moeten we even ontberen.
Er ligt nog een flink onontgonnen voor online branding en packaging. Integrale packaging die online first ontworpen wordt, je brand online representeert en exact zo in je schoot valt. En dan het liefst nog wat sympathieker en duurzamer dan nu.

Lees ook:
Jonne Kuyt van Edenspiekermann
Martijn van der Does van Wonderland
Berry Slok van Studio Berry Slok
Tessa Oudijn & Pieter Steenaert van Brum Design
Dorien Franken van Studio Designtree
Henk Haaima van Mirabeau
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR
Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail
Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page
Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken