Design tijdens corona: 'Niemand zit te wachten op een V&D-achtig bureau'

Design tijdens corona: 'Niemand zit te wachten op een V&D-achtig bureau'
  • Design
  • 3 jun 2020 @ 08:00
  • 15564 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijGrafisch design

MarketingTribune in gesprek met Dorien Franken van Studio Designtree: ‘Designers hebben de opdracht om na te denken over het functioneel vormgeven van de toekomst.’

Hoe gaat het?
Ik werk vanuit mijn thuisstudio en dat gaat goed. Als designer werk je voornamelijk digitaal en dat is nu niet anders. Het feit dat we nu noodgedwongen meer gebruik maken van video-oplossingen als Zoom ervaar ik als positief. Je ziet de klant daardoor vaker, wat tot interessante gesprekken en inzichten leidt. Verder lopen er op dit moment veel opdrachten en dat is niet bij toeval. Om ervoor te zorgen dat ook Studio Designtree ‘coronaproof’ werd, heb ik vrij snel aan het begin van de crisis mijn eigen propositie aangepast. Dus waar ik voorheen meer art directioneel werk deed, ligt de focus nu op strategie, consultancy en conceptontwikkeling. Vanuit die inslag ben ik met klanten in gesprek gegaan en verzorg ik op dit moment de rebranding van een sportschool en denk ik voor een nieuw merk na over de doorvertaling van het DNA naar onder andere een socialmediastrategie. Onlangs kwam ook de nieuwe editie van AVROTros Klassiek uit, waarvan de fotoshoot is opgezet op 16 maart, drie dagen na de eerste persconferentie. Best een unieke ervaring.

Heb je zelf nog ‘corona-initiatieven’ ontwikkeld?
Ik heb een klant, voor wie ik vlak voor de crisis een rebranding heb opgeleverd, uitstel van betaling gegeven. Ook verricht ik voor deze klant werk tegen een € 0-tarief. Je blijft mens. Niet alles hoeft te gaan om omzet, er is ook nog zoiets als een sympathie-factor. Daarnaast voer ik veel gesprekken met concullega’s over hoe zij te werk gaan en deze situatie ervaren. ‘We suck it all in’ zeg maar, een tekst op een van de coronaposters die ik maakte tijdens de crisis. Een vrijwerkproject waarmee ik meteen nieuwe software test. Win/win.

Wat zie jij momenteel voor designers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de coronacrisis uiteraard?
Design heeft al lang niet meer enkel een esthetisch aspect. Design gaat over het vormgeven van een functie. Of dat nu je favoriete jeans is, een meubelstuk dat je woonkamer compleet maakt, een magazine dat je leest of, een heel tastbaar voorbeeld op dit moment, de looproute die je neemt in de supermarkt. Zoiets simpels als het plakken van tape op de vloer dat ervoor zorgt dat je 1,5 meter afstand houdt, is in zekere zin ook design. Designers hebben de opdracht om na te denken over het functioneel vormgeven van de toekomst. Hoe voorkomen we dat we onszelf als mens verliezen in een digitale wereld? Wat hebben we in essentie nodig voor geluk? Hoe worden we meer zelfvoorzienend? Naast deze grote vraagstukken zie je dat design ook heel praktisch wordt ingericht. Te denken aan het initiatief Got Your Back van bureau …Staat, dat supergave wallpapers biedt voor Zoom-gesprekken, of de site Dit is Mijn Amsterdam, waarop je initiatieven ziet van lokale ondernemers in de stad. Kortom, innoveren in deze tijd hoeft niet veel te kosten, netzomin als dat creativiteit de Adobe Creative Suite nodig heeft. En als we elkaar allemaal een beetje helpen, komen we een eind.

Hoe ziet de (design)wereld er over vijf maanden uit denk je?
Zoals binnen elke branche zullen er ook binnen de designwereld bureaus en ZZP’ers omvallen. Als je niet al in de trein zit die ‘digitaal’ heet, dan red je het niet. En als je niet óf heel goed bent in het bedenken van een strategie, of erg goed bent in het simpelweg uitvoeren van werk, dan wordt het ook lastig. Niemand zit namelijk te wachten op een ‘V&D’-achtig bureau of ontwerper die van alles een beetje kan, maar dan net niet. ‘Kwaliteit wordt de nieuwe valuta’, zei David Snellenberg, oprichter van Dawn onlangs in een blog en ik denk dat hij gelijk heeft. Het sluit aan bij de gedachte dat de periode die voor ons ligt, ingericht zal zijn op het afkammen van wildgroei. En dat is een goede trend. Liever weinig van waarde, dan veel van waardeloos. Dat klinkt wellicht hard, maar we zijn aangekomen in een tijd waarin kwaliteit boven kwantiteit gaat, en dat zal in de designbranche niet anders zijn.

Wil je verder nog iets kwijt?
Stay safe. Stay healthy.

Lees ook:
Henk Haaima van Mirabeau
Koen de Groot van Total Design
Jeroen van der Meer van MediaMonks
Rian Verhagen van Superhero Cheesecake
Tijmen Mulder van Robot Kittens
Boris Nihom van Achting & Studio Kraftwerk
Rindor Golverdingen van Vruchtvlees
Rolf Coppens van GRRR

Alain Dujardin van Greenberry
Loe Limpens van Yellow Dress Retail

Gert Franke van CleverFranke
Tom Dorresteijn van Studio Dumbar (part of Dept)
Frank Nas van Design Bridge
Steven de Cleen van ProudDesign
Edward Tetteroo van This Page

Esther te Pas van DDB Unlimited

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken