Na sneakers nu ook Zeeman-parfum voor een prikkie

Na sneakers nu ook Zeeman-parfum voor een prikkie
  • Design
  • 26 aug 2020 @ 09:25
  • 20838 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • ProductdesignPackaging design

Net als bij de sneaker onderzocht Zeeman waar je nou precies voor betaalt bij een goede parfum.

Zeeman ging aan de slag samen met bekende parfumeurs en ontwikkelde ‘Lucht’; op basis van 20 procent parfumolie - net als bij de dure merken - en met exclusieve ingrediënten.

Zeeman: van trouwjurk tot sneakers en nu parfum

In Nederland is Zeeman als textielsuper vooral bekend vanwege de spraakmakende campagnes die iedere keer laten zien dat het wél mogelijk is om verantwoorde kwaliteit voor de laagst mogelijke prijs te maken, als je alles eenvoudig houdt. Met bijvoorbeeld een campagne voor een echte trouwjurk voor maar 29,99 en een campagne waarin ze zich openlijk afvragen waarom veel sneakers zo duur zijn. Dit keer wil Zeeman consumenten de ogen openen met een echt eau de parfum voor € 4,99.

Neuzen

Zeeman heeft de eau de parfum direct bij de bron laten maken, net als bij de kleding, want zo houd je de prijzen laag, aldus de textielsuper. En omdat Zeeman zelf nog nooit een eau de parfum had gemaakt, werden bekende parfumeurs gevraagd om te helpen. Samen met deze ‘neuzen’ zijn er twee unisex eau de parfums ontwikkeld op basis van 20 procent parfumolie en verschillende exclusieve ingrediënten. Twee geuren die vrijkomen in drie verschillende lagen: wanneer je de eau parfum net op je huid draagt, is de geur anders dan een paar uur later.

Dure geuren, dure marketing

Bij de geuren van bekende merken wordt het grootste deel van de verkoopprijs bepaald door de marketing, zoals het flesje, het gebruik van filmsterren of fotomodellen en de bijbehorende foto- en filmproducties. Maar ook de verkoop via meerdere tussenschakels zorgt voor een hogere prijs. Dat is nu door Zeeman allemaal weggelaten.

Zeeman: Eenvoudige marketing, eenvoudige verpakking

Lucht is zo goedkoop omdat Zeeman de marketing en de verpakking zo eenvoudig mogelijk heeft gehouden, er geen tussenschakels zijn en er maar weinig marge wordt berekend. De kosten zitten in de ontwikkeling van het parfum samen met parfumeurs, de parfumolie, de ingrediënten, het vullen van de flesjes en de logistiek. Daarom kost Lucht (‘zonder verleiding’) maar € 4,99. Lucht is verkrijgbaar vanaf zaterdag 29 augustus in de winkels en de webshop. In alle winkels zijn geurtesters beschikbaar, zodat iedereen zelf kan ruiken.

Lees ook:
Oprichter Zeeman Jan Zeeman is niet meer
Ons designpanel over de Zeeman-sneakers

Zeeman
Zeeman opende in 1967 zijn eerste winkel en is sindsdien uitgegroeid tot de winkel bij uitstek voor kwalitatieve basics en textiel voor het hele gezin, zoals baby- en kinderkleding, ondergoed, sokken, T-shirts, handdoeken en panty’s. Altijd voor de laagst mogelijke prijs. Meer dan 50 jaar later ontvangt Zeeman jaarlijks 70 miljoen klanten in bijna 1.300 winkels; 478 in Nederland, 150 in Duitsland, 269 in België, 297 in Frankrijk, 71 in Spanje, 1 in Oostenrijk en 12 in Luxemburg. In 2012 lanceerde Zeeman zijn webshop in Nederland en in 2016 in België. Zeeman slaagt er in om de prijzen voor goede en verantwoord geproduceerde artikelen laag te houden, door de bedrijfsvoering eenvoudig te houden. Zeeman kent de fabrikanten waar ze mee werken en de voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. Zeeman bezoekt hun fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren en helpt zoeken naar een oplossing als er niet wordt gewerkt op de manier die is afgesproken.
Bron: zeeman.com.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken