[designcase] Knit van Kvadrat door Code d'Azur
- Design
- 23 okt 2020 @ 09:55
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital design
- 23 okt 2020 @ 09:55
- Nanny Kuilboer
Kvadrat is een Deense producent van designmeubelstoffen en al tien jaar klant van het Amsterdamse digital brand & experience bureau Code d’Azur. In gesprek met Njusja de Gier, senior VP of Marketing van de Kvadrat Group en lid van de directie, en Nik Nieuwenhuijs, CEO en co-founder Code d’Azur, over hun meest recente project ter ondersteuning van de digitale - want corona - lancering van Kvadrat’s expositie Knit.
De Gier is in haar functie als senior VP of Marketing van de Kvadrat Group verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing, communicatie & branding en go to market-strategieën - zowel online als offline - voor Kvadrat, Kvadrat/Raf Simons, Kvadrat Febrik, Kinnasand, Kvadrat Soft Cells, Kvadrat Shade, Sahco en Really: Ik ben ook de “driving force” achter Kvadrat’s design en kunstprojecten, zoals dit jaar Knit, en publicaties zoals Kvadrat’s online magazine Interwoven, tevens van de hand van Code d’Azur. Kvadrat werkt nu ruim tien jaar samen met Code d’Azur. De Gier: ‘Nik en ik kennen elkaar van vroeger. We werken al sinds 2002 samen. De eerste keer was in mijn tijd bij Boomerang Media. Code d’Azur is verantwoordelijk voor onze corporate site, de ontwikkeling van ons eerste B2B e-commerce-platform, verschillende websites en de technische ontwikkeling van ons digitale magazine Interwoven. Nik en ik zitten op één lijn wat betreft de strategie, de creatieve concepten en esthetiek van onze projecten.’
Salone del Mobile
De tentoonstelling Knit zou eigenlijk gelanceerd worden tijdens de Salone del Mobile in Milaan, maar al snel werd duidelijk dat door Covid-19 de beurs niet door zou gaan. De Gier nam het heft in eigen handen en zag dat er kansen waren om het project te digitaliseren. Er werd in samenwerking met Code d’Azur een website ontwikkeld ter ondersteuning van de digitale launch van de expositie, waarvoor 28 designers van over de hele wereld uitgenodigd waren om een object te creëren met een van Kvadrat’s gebreide textielen. Nieuwenhuijs: ‘Samen zagen we veel potentie om er een rijke digitale ervaring van te maken, waarbij de creativiteit van de 28 ontwerpers die de gebreide textiel-collectie van Kvadrat Febrik interpreteren in hun creaties, tot leven zou komen. De website richt zich op de totaalervaring van de bezoeker. We hebben ons afgevraagd hoe je de kunstwerken in een fysieke ruimte zou ervaren en dat hebben we doorvertaald naar een digitale ervaring. Zo kun je op een tamelijk passieve manier 360 graden om de werken heen draaien en de kunstwerken zo van alle mogelijke hoeken bekijken. Om de ervaring verder te verrijken is er een audiotour bij elk kunstwerk en krijg je ook een kijkje in het ontwerpproces en de ontwikkeling van het kunstwerk.’
Compliment
De website werd gelanceerd met de ondersteuning van een socialmediacampagne. Daarnaast was er een registratie van de fysieke opening tijdens de 3 Days of Design, september 2019 in Kopenhagen. Verder wordt het platform geactiveerd met live Q&A-sessies met de verschillende ontwerpers. De Gier: ‘Het doel was om 20.000 unieke bezoekers te halen. We zitten nu op 30.000, een hele hoge engagement rate. dus het gaat goed. Ik heb al van verschillende kanten gehoord dat het de beste digitale presentatie is op dit moment. En aangezien wij ons op de creatieve sector richten is dat best een compliment.’
Bekijk de expo hier.
Code d’Azur
Samen met Jeroen Bijl richtte Nik Nieuwenhuijs Code d’Azur in 2007 op. Nieuwenhuijs: ‘Code d’Azur is een digital brand & experience bureau dat werkt op het snijvlak van technologie en creativiteit. We adviseren merken over brede vraagstukken omtrent digitale transformatie, customer experience en de ontwikkeling van digitale ecosystemen. Door het ontwikkelen en produceren van campagnes, platformen, producten en diensten helpen we merken hun imago te versterken en commercieel resultaat te overtreffen. Met kantoren in Amsterdam, Barcelona, Austin en sinds kort Dubai werkt Code d’Azur voor merken als ABN Amro, Albert Heijn, KLM, Philips, Polestar, Red Bull, T-Mobile en Tele2.
Hoe vergaat het Code d’Azur sinds maart?
‘Begin maart werden er een aantal grote projecten voor KLM tot nader orde stilgelegd, wat natuurlijk gezien de situatie van KLM totaal begrijpelijk is. Toen zat de schrik er wel een beetje in, maar eigenlijk kwamen we er snel achter dat de activiteiten en opdrachten van onze overige klanten gewoon door zouden lopen.
Er ontstaan een hoop nieuwe kansen rondom het digitaliseren van fysieke evenementen en digitale transformatie staat nog prangender op de agenda van onze klanten. Eigenlijk loopt het goed door en zijn we behoorlijk druk op de verschillende kantoren.’
Wat voor aanpassingen heeft Code d’Azur doorgevoerd?
‘We zijn, net als alle andere bedrijven, conservatiever in uitgaven en kijken scherp naar onze kosten. Maar we hebben eigenlijk, gezien de doorloop van onze opdrachten, onze contracten met freelancers en externe partners gewoon voortgezet. Daarnaast hebben we veel contact met onze klanten en natuurlijk al onze collega’s. Communicatie is in deze essentieel. We zien een hoop kansen rondom digitalisering en zijn daar volop mee bezig voor onze huidige klanten en in gesprekken met mogelijk nieuwe klanten.’
Wat is het laatste hot news?
We zijn net officieel twee weken geopend in Dubai en zijn enorm blij met de komst van Soraya Spahi, die daar als managing director het kantoor, maar ook de projecten uit de regio gaat leiden. Met de nieuwe vestiging spelen we in op de toenemende vraag naar digitale transformatie vanuit het Midden-Oosten.
Wat zijn de plannen voor 2021?
We hopen onze internationale expansie gewoon door te zetten de komende jaren. Tevens lopen er een aantal mooie projecten die eind 2020 en begin 2021 gelanceerd gaan worden, dus jullie horen zeker snel weer van ons!
Foto Njusja de Gier: Casper Sejersen
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing