'Wij hebben het niet over kleuren of lettertypes, maar over de impact die design kan hebben op je business en andersom'

'Wij hebben het niet over kleuren of lettertypes, maar over de impact die design kan hebben op je business en andersom'
  • Design
  • 19 okt 2020 @ 08:01
  • 15686 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieBrandingInterviewLogoVisual id

Oprichter en creatief strateeg Alef de Jong over 2 x 3 jaar Wunder en de lancering van de nieuwe huisstijl van Team Alzheimer.

Oprichter en creatief strateeg Alef de Jong over 2 x 3 jaar Wunder: ‘Toen we begonnen zeiden Menno van Waardhuizen en ik tegen elkaar: “Over drie jaar stoppen we er weer mee. Niet omdat we het beu zijn, maar omdat we de energie van de start vast willen houden én omdat we onszelf opnieuw uit willen vinden”. Maar na 3 jaar stonden we waar we wilden staan. Wunder zit nu in zijn 6e jaar en dit is weer een moment om stil te staan bij waar wij én onze opdrachtgevers blij van worden, waar de markt naar toe gaat en hoe wij hierin van toegevoegde waarde blijven. Waar we uitkomen weet ik nog niet. Wel hebben we met het team benoemd dat we Champions League willen spelen.’

Hoogtepunten
In zes jaar zitten veel diepte- en hoogtepunten, zowel privé als zakelijk, maar als je kijkt naar wat wij in zes jaar tijd hebben neergezet en voor welke merken we werken, dan word ik daar heel trots van. Het voelde dan ook als een kers op de taart dat wij in maart werden gebeld door KPN. Of we mee wilden doen aan een bureauselectie voor de ontwikkeling van de nieuwe visuele identiteit. Dat we in deze selectie van topbureaus uit Nederland zaten, maakt ons trots. Dit is de league waarin we willen spelen.


Werk van Wunder voor Cliniclowns

Dieptepunten
We hebben net zoveel diepte- als hoogtepunten gekend. Het is altijd jammer om van een gewaardeerde collega afscheid te nemen. Vaker terugkerende dieptepunten zijn de merken die wél ontwikkeld zijn, maar niet gelanceerd worden. Na maanden hard werken, wordt de stekker uit een project getrokken of vindt er tussentijds een overname plaats. Dat hebben we eigenlijk net iets te vaak meegemaakt. Een voorbeeld daarvan is Ammeraal. We werkten lang en intensief samen aan de rebranding van Ammeraal Beltech, wereldwijd marktleider in synthetische transportbanden. Tussentijds werd Ammeraal overgenomen door een Zwitserse investeringsmaatschappij, die het fuseerde met een Italiaanse collega. Wij stonden vervolgens op de shortlist - naast Interbrand, Ogilvy en het nieuwe bureau Meta Design - maar grepen mis.
De laatste keer dat we ‘met lege handen stonden’ was bij De Dag, het nieuwsmerk van Talpa Network, waar voortijdig de stekker uit getrokken werd. Wij waren toen al een jaar met het team aan het werk aan de merkstrategie, merkstijl en het digitaal- en informatiedesign.
Het is jammer dat het harde werk dan niet zichtbaar wordt en vooral ook dat je geen externe waardering krijgt voor alle tijd en energie die erin is gaan zitten. Dat is wel een reden dat we het proces zo leuk en positief mogelijk inrichten, want als we geen voldoening kunnen halen uit het eindresultaat, dan toch wel uit het proces. De reis is soms belangrijker dan de bestemming 😉

Marketeers
In de afgelopen zes jaar is de vraag van marketeers aan ons grotendeels gelijk gebleven. Dat heeft ook te maken met de niche - ontwikkelen van merkidentiteiten - waarin wij zitten. De veranderende vragen die wij krijgen, hebben vooral te maken met de ontwikkeling die we zelf doormaken. We hebben meer nadruk gelegd op de merkstrategie voorafgaand aan het designproces. Tegenwoordig worden we steeds vaker gevraagd voor positioneringstrajecten, merkarchitectuur en rebrandingsvraagstukken. De afgelopen periode zien we ook veel meer naamgevingsvragen onze kant opkomen. Dit is ook een logisch onderdeel binnen de mix die we nu aanbieden: strategie, naamgeving en design. We kunnen organisaties, merkeigenaren of start-ups nu nog beter helpen aan een sterk en geïntegreerd merk. In deze mix komt ons strategisch en creatief denken en doen het best tot zijn recht.
De laatste twee jaar zie je steeds vaker het toepassen van motion design. Dit heeft altijd al in ons werk gezeten, want je kunt hiermee op een mooie manier verhalen vertellen, maar tegenwoordig zie je dit ‘trucje’ steeds vaker terug. Omdat iedereen het tegenwoordig kan met de huidige software. Alleen de relevantie voor het merk ontbreekt nog wel eens. Als het er mooi uitziet, maar niets doet voor je merk, vraag ik mij toch af of het echt goed is.


Werk van Wunder voor service design bureau Muzus

USP

De essentie van wat wij doen en hoe we dat doen is redelijk uniek. Wat we doen is het inzetten van de gecombineerde kracht van strategisch en creatief denken en doen. Of het uniek is weet ik niet, maar we doen het in elk geval goed. Zo kregen we van KPN terug, dat wij strategisch als beste wisten te schakelen. Wij lepelen de briefing dan ook niet op, maar voegen wat toe. We verrasten KPN met nieuwe inzichten en aandachtspunten.
Het is onze kracht dat we kunnen schakelen met mensen van de uitvoering en met de CMO en CEO. Wij hebben het niet over kleuren of lettertypes, maar over de impact die design kan hebben op je business en andersom.
De manier waarop we samenwerken is, denk ik, ook redelijk uniek. Wij werken altijd nauw samen met onze opdrachtgevers. We doen niet aan presentaties, want dat is te veel zenden. Samen met onze opdrachtgevers vormen we een brandteam en werken volgens een beproefde methode met korte, doelmatige sprints. We co-creëren en onderzoeken alle mogelijkheden tijdens inspirerende workshops, creatieve sessies en open reviews. Zo zetten we met elkaar grote stappen.

Uitdaging
De uitdaging voor marketeers is natuurlijk toch de coronacrisis. Als dit interview uitkomt, kunnen we zomaar weer in een lockdown zitten [klopt!, red.] Dat is voor veel ondernemers en marketeers een grote uitdaging. Maar het kan ook een kans zijn voor ondernemingen om versneld de digitale transitie door te voeren. Je moet immers wel. Wij werken voor Trust - digitale lifestyle accessoires – en daar zie je dat ook gebeuren. Mensen gaan minder naar fysieke winkels en kopen hun toetsenbord, muis, webcam et cetera online.

Team Alzheimer

Wunder is verantwoordelijk voor de creatieve strategie, het logo en de merkstijl voor Team Alzheimer, die vandaag gelanceerd worden. Alzheimer is de snelst groeiende dodelijke ziekte en het is nog steeds onduidelijk hoe Alzheimer ontstaat of wat je ertegen kunt doen. Bij het grote publiek is de ernst onvoldoende bekend en hierdoor ontbreekt de urgentie om te doneren ten behoeve van onderzoek.

De Jong: ‘Zonde, want het Alzheimer Centrum Amsterdam doet veelbelovend en baanbrekend onderzoek. Het bedrijfsleven heeft Team Alzheimer - voorheen bekend als AlzheimerLab - samen met het Alzheimercentrum Amsterdam opgericht om zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek. Young professionals van vooraanstaande bedrijven in Nederland ontwikkelen hiervoor initiatieven, waarvan Alzheimer Socks de bekendste is. De opbrengst van deze initiatieven gaat volledig naar onderzoek. Wij kregen de vraag of we wilden helpen bij het maken van een logo voor Team Alzheimer. We hebben het project volledig gesponsord, maar aangevlogen als elke andere opdracht. Elk kwartier komt er een nieuwe patiënt met Alzheimer bij, maar te weinig mensen zijn zich bewust van de ernst. Team Alzheimer moet dus veel meer over de urgentie communiceren en daarom hebben we aan het logo een boodschap gekoppeld. We roepen op om Team Alzheimer te steunen én vertellen confronterende feiten over de ziekte. Je koopt bijvoorbeeld sokken en op het label staat een boodschap. Als mensen de noodzaak voelen, zullen ze ook eerder geld doneren of sokken kopen.’

 

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken