NPO lanceert NPO Kennis in co-creatie met In10 en NTR

NPO lanceert NPO Kennis in co-creatie met In10 en NTR
  • Design
  • 21 jan 2021 @ 10:19
  • 17566 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

In co-creatie met design & innovation agency In10 en publieke omroep NTR heeft NPO het platform ‘NPO Kennis’ gelanceerd.

De content in de stories op NPO Kennis is een mix vanuit alle publieke omroepen en hun programma’s. Het platform is gecreëerd in co-creatie met In10 en NTR, dat ook de redactie voert met educatie als focus.

NPO Kennis wil doelgroepen bereiken waar ze al zijn

Bjorn Stolte, managing director van het Rotterdamse In10: ‘Het team vanuit NTR/NPO had zelf reeds een eerste concept ontwikkeld en wij hebben met ons team geholpen om dit aan te scherpen. Vervolgens hebben we in fases het interactie-ontwerp en digitaal design uitgewerkt, waarbij tussentijds een aantal keer getest is met eindgebruikers. Verder hebben wij actief meegewerkt aan het ontwikkelen van de front-end-applicatie. De belangrijke strategische en designinsteek was de beschreven doelgroepen met name te bereiken op de platforms waar ze al zijn, zoals Instagram, in plaats van er vanuit te gaan dat men jouw nieuwe platform wel weet te vinden; de klassieke gedachte achter lineaire tv. Vanuit deze vraag zijn we uitgekomen op wat wij noemen een “story cards”-mechanisme, waarbij verhalen kunnen beginnen op social media en van daaruit naadloos overlopen naar het platform, zonder een wezenlijke verandering van de gebruikerservaring. Eenmaal op het platform kun je de content/kennis ook blijven consumeren/bingen zoals je dat tegenwoordig doet op bijvoorbeeld Instagram en YouTube.’

Strijd tegen fake news was niet vertrekpunt NPO Kennis

De strijd tegen fake news was niet het vertrekpunt, aldus Stolte, maar zeker onderdeel van het idee: ‘Kwalitatieve, feitelijke, betrouwbare content aantrekkelijk maken voor een doelgroep die gewend is om kennis volledig online te consumeren.’
Carla Valentin, eindredacteur NPO Kennis bij NTR: ‘IN10 heeft onze ambities uitstekend vertaald in een innovatief platform dat aansluit bij onze doelgroep. Het team combineert Rotterdamse nuchterheid met vakmanschap en visie. We zijn bijzonder blij met het uiteindelijke resultaat.’

Videocollectie NPO
De NPO is de grootste aanbieder van audiovisueel informatief en educatief materiaal in Nederland. De inhoud van NPO Kennis bestaat volledig uit bestaand videomateriaal van de publieke omroep. Om belangrijke zaken te verduidelijken, wordt context geboden en zijn educatieve lagen aan het bronmateriaal toegevoegd in de vorm van infographics, quizzen en polls. Ook Net in Nederland, het platform voor nieuwkomers, zal deel uit gaan maken van NPO Kennis.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken