[designcase] Guts&Glorious ontwerpt packaging design Jumbo's Mpanga-koffie
- Design
- 10 nov 2021 @ 10:34
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Packaging design
- 10 nov 2021 @ 10:34
- Nanny Kuilboer
Guts&Glorious is verantwoordelijk voor het packaging design van Jumbo's Mpanga-koffie. MarketingTribune spreekt met Heidi Boersma en Vincent Limburg, beiden creative director/partner bij het bureau.
Binnen de categorie koffie is er de afgelopen jaren veel veranderd. Er is steeds meer behoefte aan een kwalitatief kopje koffie en een toenemende vraag naar verschillende soorten koffie. Daarnaast komt er steeds meer aandacht voor koffie, die geproduceerd is in balans met mens, dier en milieu. Daarom introduceert Jumbo Mpanga-koffie.
Naast het uitgebreide assortiment van Jumbo-huismerkkoffie, dat al minimaal UTZ en Faitrade gecertificeerd is, biedt de supermarkt nu ook Mpanga-koffie, een project waarin nauw samen wordt gewerkt met Rwandese koffieboeren en waarmee Jumbo direct bijdraagt aan verbetering van hun leef- en werkomstandigheden.
In één oogopslag
Boersma en Limburg: ‘Deze bijzondere koffie en samenwerking verdienen een dito verpakkingsuitstraling. Jumbo en Guts&Glorious hebben de handen ineengeslagen om met elkaar dit verhaal te vertalen naar een uniek design. We willen het verhaal in één oogopslag duidelijk maken: Heerlijke koffie die is ontstaan vanuit de transparante samenwerking tussen twee partijen.’ Guts&Glorious onderzocht verschillende designrichtingen, waarin het verhaal op diverse manieren werd gevisualiseerd. ‘We wilden echter vooral een mooi eenduidig beeld neerzetten, dat de nieuwsgierigheid prikkelt. Samen met Jumbo zijn we tot dit eindresultaat gekomen, waarin een iconisch beeld samenkomt met de ultieme koffiebeleving. De twee handen ineen, die samen een koffieboon vormen, maken het product.’
Specialty koffie van ruim zeshonderd kleine boeren
In het oosten van Rwanda, tegen de grens met Tanzania, heerst een warm klimaat en is er een vruchtbaar heuvellandschap. Dit zijn de ideale omstandigheden voor het verbouwen van koffiebonen. Hier komt de Mpanga-koffie vandaan, vernoemd naar het Mpanga Washing Station, waar alle koffie samen komt. Er zijn 684 boeren aangesloten, die samen deze Rainforest Alliance gecertificeerde koffie produceren. Met behulp van zogeheten True code-locatiepaspoorten is nauwgezet in kaart gebracht van welke boeren de koffiebonen afkomstig zijn. Van elke kilo Mpanga-koffie die wordt verkocht, gaat een bijdrage direct naar de boeren die de koffie met toewijding verbouwen. Uit de gesprekken die Jumbo heeft gevoerd met de lokale koffieboeren kwamen een aantal behoeften naar voren, zoals die aan organische mest, wat zorgt voor een betere oogst. Deze mest kunnen ze nu kosteloos ophalen bij het Mpanga Washing Station. Ook is een ziektekostenverzekering in Rwanda verplicht, waar premie voor betaald moet worden. Met de extra vergoeding die de boeren ontvangen, krijgen ze meer financiële ruimte om hierin te voorzien. Als de consument de koffie koopt, draagt hij direct bij aan dit project. Lees hier het hele verhaal van Mpanga.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- New Dutch Wave organiseert tour naar... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center