CBL: 'Supermarkten op koers om verpakkingsdoelstellingen te halen'

CBL: 'Supermarkten op koers om verpakkingsdoelstellingen te halen'
  • Design
  • 2 dec 2021 @ 10:31
  • 33264 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaam designPackaging design

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft een aantal doelen opgesteld voor het verminderen van verpakkingen, het gebruiken van duurzaam materiaal en de recyclebaarheid van verpakkingen. ‘In 2025 ligt er 20% minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten en is 95% van het verpakkingsmateriaal recyclebaar’, blijkt uit de Verpakkingsrapportage 2020.

Jennifer Muller, Manager Duurzaamheid van het CBL: ‘Om de overkoepelende ambitie te behalen, werken supermarkten aan zes doelstellingen. Zo is 82% van de primaire en secundaire verpakkingen nu al recyclebaar. Ook is 80% van het papier en karton in die verpakkingen FSEC/PEFC-gecertificeerd en/of van gerecycled materiaal.’

‘Nog wel werk aan de winkel’

Verpakkingen hebben meerdere functies, zoals voedselveiligheid en het voorkomen van beschadigingen, waardoor voedsel niet geconsumeerd kan worden. Muller: ‘Dat deze verpakkingen zo duurzaam en recyclebaar mogelijk moeten zijn, staat ook beschreven in het Brancheplan Duurzaam Verpakken 2019-2022. Ondanks dat de overkoepelende doelstelling op recyclebaarheid is behaald, is er wel nog werk aan de winkel voor diverse verpakkingscategorieën. Zo is slechts 31 procent van de kunststof primaire verpakkingen goed recyclebaar.

 

‘Er zijn nog geen voedselveilig polypropeen en polyetheen beschikbaar’

 

Hier gaan supermarkten mee aan de slag, zoals onder meer is afgesproken in het Plastic Pact. Een uitdaging is dat er nog geen voedselveilig polypropeen en polyetheen beschikbaar zijn.’

Weggooiwijzer

De doelstelling is om een weggooiwijzer afgebeeld te hebben op 100% van de primaire verpakkingen. Muller: ‘Voor supermarkten met internationale verpakkingen is deze doelstelling moeilijk te behalen, omdat op die verpakkingen geen Nederlandse weggooiwijzer afgebeeld mag worden. Om deze doelstelling in 2022 te behalen, wordt momenteel gekeken naar Europese weggooiwijzers.’

71,8 gram per product aan verpakkingsmateriaal

De supermarktbranche heeft in 2020 955.278 ton verpakkingsmateriaal gebruikt. Dat is gemiddeld 71.803 kilogram voor elke miljoen verkochte huismerkproducten: 71,8 gram per product. De vooruitgang op gewichtsreductie wordt in 2022 gemeten. De ambitie is om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal in 2022 10% gereduceerd te hebben. Muller: ‘Binnen het duurzame verpakkingsproces hebben diverse doelstellingen invloed op elkaar. Zo kan een verschuiving van lichte materialen zoals kunststof naar zwaardere materialen zoals papier en metaal leiden tot een betere recyclebaarheid, maar een hoger gewicht materiaal. Bij een keuze voor het juiste verpakkingsmateriaal kijken supermarkten naar de totale milieu-footprint van het verpakkingsportfolio, van grondstof tot consument.’

Nieuwe balans in 2022

Muller: ‘De supermarkten aangesloten bij het CBL zijn vastberaden voortdurend aan verbeteringen te werken. Zo zal zowel in de eigen ketens als met andere ketenpartijen, zoals leveranciers, recyclers, sorteerders en afvalverwerkers, gekeken worden hoe de doelstellingen van 2022 en 2025 volledig behaald kunnen worden. Er is namelijk actie vanuit alle schakels in de keten en overheden zoals gemeenten en het Rijk nodig om het verpakkingsproces zo duurzaam mogelijk in te richten. Een nieuwe balans zal in ieder geval in 2022 worden opgemaakt.’

Deelnemende retailers
Albert Heijn
Aldi
Detailresult Groep
Jan Linders
Jumbo
Lidl
Plus
Superunie

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken