[branded content] Duurzaam en efficiënt beeldmateriaal creëren met CGI
- 29 mrt 2022 @ 05:45
- Sales
Voor design sanitair-specialist Mastello maakt Hippo Creative Studios beelden met behulp van een digitale beeldtechniek (CGI). Daardoor kan je op een duurzame en schaalbare manier sfeerbeelden tonen van badkamers die perfect te integreren zijn in de marketingcommunicatiestrategie.
Samen schuiven Sophie Boshuizen van Mastello en Jorg Giesbers van Hippo Creative Studios aan om te vertellen over hun samenwerking. Locatie is de sfeervolle showroom in Hilversum waar we worden omringd door trendy en unieke badkamer producten. “Ik ken Giesbers Group, de bureaugroep waar Hippo Creative Studios een onderdeel van is, goed,’’ zegt Boshuizen. “We wilden graag onze collectie stijlvol in beeld brengen met inspirerende sfeerbeelden. We gingen dus op bezoek om te praten over lifestylefotografie.’’
Bij Hippo Creative Studios werken goede specialisten die mogelijkheden zagen voor Mastello om met CGI (computer generated imagery) aan de slag te gaan. Boshuizen zag die match tussen Mastello en de professionele 3D makers wel zitten. “Wij hebben een uitgebreid luxe productassortiment, waaronder grote wastafels en badmeubels. Wanneer je dit allemaal naar een fotostudio moet verplaatsen vergt dat een enorme organisatie en bovendien zit je met het dure transport. Dat kost niet alleen veel geld, maar wij zijn hier ook veel met duurzaamheid bezig en producten die je in een fotostudio gebruikt, kan je grotendeels afschrijven.’’
CGI
En dus kwam Hippo Creative Studios met het voorstel om met CGI aan de slag te gaan. Zoals de naam het doet vermoeden, kan je met CGI dus beelden maken zonder dat hier een camera aan te pas hoeft te komen. Deze beelden kunnen variëren van packshots en lifestylebeelden tot aan 360-gradenfoto’s, animatievideo’s, augmented- en virtual reality. Jorg Giesbers: “Met de computer maken wij met behulp van technische tekeningen eerst de 3D modellen (de vorm) die identiek zijn aan de echte Mastello producten. Vervolgens maken we een materiaal virtueel zodat die dezelfde kleur, textuur, structuur en reflectiviteit heeft als de echte materialen. Dat digitaliseren doen we met onze eigen materiaalscanner, maar soms ook handmatig. Ten slotte worden de 3D modellen in 3D-software belicht om er een fotorealistische render van te maken. Een render is als het ware de CGI-variant van een foto. Renders kunnen zowel in print als digitale middelen gebruikt worden. Een relevant voorbeeld is de welbekende IKEA catalogus, waarin vrijwel iedere ‘foto’ een computer gegenereerd beeld is.’’
‘Met CGI bouw je een virtuele set die te allen tijde weer te ‘openen’ is’
Duurzaam
Giesbers legt uit dat deze techniek duurzamer is dan het werken met ‘normale’ beelden van de – in dit geval – badkamers. “Bij fotografie transporteer je alle producten van A naar B en bovendien moet je een fysieke set opbouwen die je na de shoot weer afbreekt. Met CGI bouw je een virtuele set die te allen tijde weer te ‘openen’ is. Met een paar handelingen veranderen we met CGI een chromen doucheset naar een matzwarte variant. CGI heeft ook niet de fysieke beperkingen die fotografie met zich meebrengt. Zo is het met fotografie bijna onvermijdelijk dat de camera zichtbaar is in het spiegelbeeld van een chromen kraan, waar dit met CGI uiteraard niet het geval is. Een bijkomend voordeel dus dat de virtuele sets op onze server opgeslagen blijven. Zo maakte Hippo Creative Studios met Halloween een inhaker voor social; een radio speelde een onheilspellend muziekje af en in de spiegel stond in condens: Mastello was here. En voor Valentijnsdag.” toverden we een eerder gemaakte sfeerplaat ook om tot een unieke video.
“Binnen elk kanaal kan je deze techniek toepassen’’
“Normaal gesproken is tijdige beeldcreatie zeer bepalend voor het communicatiemoment, maar die tijdsdruk heb je nu niet.’’ zegt Boshuizen. “We plaatsen onze producten in verschillende woonstijlen, zoals Hotel chique of Pink champagne. Het voordeel is dat je de Hotel chique setting dan in de winter een donkere achtergrond kan geven en in de zomer gebruik je lichtere tinten. Dit is ook echt een pluspunt van deze manier van werken.’’ Boshuizen merkt dat de engagement op de social media posts enorm stijgt door het laten zien van de sfeerfoto’s in 3D. “We gaan het ook op de website steeds meer toevoegen, dat zal je de komende maanden terug gaan zien. Ook willen we toewerken naar een configurator op de website zodat mensen zelf hun eigen badkamer kunnen samenstellen in 3D.’’ Giesbers legt uit dat de synergie tussen on- en offline kanalen belangrijker wordt. “Binnen elk kanaal kan je deze techniek toepassen; het is geschikt voor social media, websites/webshops, brochures, een 360- gradenvideo en inderdaad voor een configurator.
Schaalbaar en efficiënt
Giesbers legt uit waarom deze techniek op termijn leidt tot een enorme schaalbaarheid. “Door de groeiende ‘asset library’ wordt de flexibiliteit en efficiency om nieuwe unieke beelden te creëren, op basis van bestaande content, steeds groter. Daar komt bij dat producten in de digitale set vanuit alle hoeken en afstanden gerenderd kunnen worden. Dit maakt het mogelijk om de shopper een totaal beleving te bieden van producten zonder deze fysiek te hoeven ervaren. Op bijvoorbeeld Instagram worden met een carrousel producten weergegeven in diverse sfeer- en detailbeelden. Hierdoor krijgt de shopper een compleet beeld van het aanbod en worden onzekerheden, die een online aankoop met zich mee kan brengen, sterk verminderd. Dus de kans op een conversie hoger!’’
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Giesbers Group
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing