[De zomer van] Daan Berends: 'Dak open, hoofd in de wolken en handen in de lucht'
- Design
- 29 aug 2022 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital design
- 29 aug 2022 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Daan Berends is Creative Director bij First Impression audiovisual. Dit Tilburgse bedrijf is richt zich op audiovisuele en interactieve technologie en bedenkt en realiseert concepten voor retail en experience centers, van ontwerp tot installatie. Berends: ‘Onze tagline is niet voor niets “It's all about experience”. De zintuigen prikkelen en dat is precies waar ik deze zomer op stuur.’
Waar gaat de reis naartoe deze zomer en waarom?
We gaan een roadtrip maken met onze sportwagen, met in elk geval stops in Frankrijk, Zwitserland en Italië. Dak open, hoofd in de wolken en handen in de lucht, dat werk. Ik ben van de uitersten en tegenstrijdigheden: ik hou van rust en hectiek, van de stad en natuur, van basic en luxe, van actief en laissez-faire. Daar kiezen we de stops dan ook op uit. We beginnen letterlijk en figuurlijk Bourgondisch in Beaune. Even bijkomen en proosten op alle grote en kleine dingen. Daarna het Zwitserleven proeven aan het Meer van Genève. Ons laten verleiden door de pracht en praal in de stad, maar ook hikend op pad naar panoramische vergezichten. Dan cruisen we door naar Sirmione, aan het Gardameer. Vanuit daar hoppen we zo naar Milaan, Venetië en Verona. Maar net waar we zin in hebben. De laatste stop is nog onbekend: Kroatië, Oostenrijk, Italië; dat houden we lekker open. We hebben geen kids en zijn zo vrij als iets. Dat benutten we dan ook volop!
Afgelopen zomers zijn we met de camper op pad geweest; die ruilen we nu in voor hotels. Stiekem zijn we benieuwd hoe dat gaat bevallen. Maar dat het fijn en inspirerend wordt, daar twijfel ik niet aan. Tot mijn vakantie begint, doe ik het met de beleving die we bij First Impression in huis hebben en maken; ook geen straf kan ik je vertellen!
Hoe is eerste halfjaar verlopen?
We wonnen eerder dit jaar twee internationale awards voor het innovatieve winkelconcept dat we ontwikkelden voor de flagshipstore van Rituals: House of Rituals. We hebben daar een interactieve parfumbar ontwikkeld om Rituals te helpen om te parfummarkt te betreden. Deze parfumbar helpt klanten het Rituals-parfum te vinden dat het beste bij hem of haar past door een combinatie van een interactieve app, led-verlichting, digital signage en uiteraard geur.
Daarnaast hebben we een aantal mooie retailnamen aan ons portfolio toe mogen voegen, waaronder Pink Gellac, Omoda en SoLow. Pink Gellac is van oorsprong een online retailer die de fysieke winkels wil inzetten om klanten nog beter met het nagellakmerk te laten connecteren. SoLow, heeft juist een fysieke winkelstrategie omdat zij ervan overtuigd zijn dat je winkelen als een sociale en ‘fun’ activiteit moet zien.
Qua processen merkten we wel wat uitdagingen met betrekking tot de supply chain. Doordat leveranciers direct de effecten merken van de oorlog in Oekraïne en uiteraard nog de nasleep van de coronacrisis met betrekking tot personeel, geeft dat voor ons soms ook wat druk op de planning van projecten. Zelf hebben we minder direct last van personele problemen. We merken wel dat we minder sollicitanten hebben per openstaande vacature, maar we trekken gelukkig wel precies de juiste profielen aan.
Hoe stil is het op de zaak in de zomer?
Je merkt uiteraard dat het iets rustiger is op kantoor. Het werk gaat echter wel gewoon door bij ons. De uitrollen die we zijn gestart bij klanten, komen zeker niet stil te liggen. Daarnaast hebben we servicecontracten lopen bij onze klanten en de support die daarbij hoort, zoals storingsdiensten, loopt uiteraard gewoon door. En ook het ontwikkelen van nieuwe concepten voor klanten staat niet stil. Bovendien maken we gebruik van het momentum om interne projecten op te pakken; we hebben een ontzettend innovatief en inspirerend experience center. Dat moet je natuurlijk wel blijven updaten en upgraden... Er komen mooie dingen aan!
Wat zit er allemaal in het vat voor het tweede halfjaar?
De laatste helft van het jaar betekent voor ons, net als veel andere bedrijven, een eindsprint naar de kerst toe. Qua klantvragen zien we ook een opvallende shift. Klanten zien dat de rol van de fysieke winkel - zeker sinds de lockdowns - anders wordt. Retailers dagen ons uit om de lijn tussen de online en fysieke winkel zo dun mogelijk te maken. Consumenten verwachten immers in de fysieke winkel hetzelfde gemak te ervaren als online. Dat zijn uitdagende, strategische vraagstukken waar ik me met ons team van strategen en conceptontwikkelaars graag aan waag.
Wat is het laatste nieuws?
In de herfst staan er twee eigen grootschalige events op de planning: eerst organiseren we een meerdaagse Halloween-experience voor potentiële (internationale) medewerkers en uiteraard onze klanten en relaties. Daarbij maken we van ons high-tech experience center een interactief, multi-sensory spektakel en tevens het engste spookhuis ter wereld.
In november volgt ons eigen kennisevent dat in het teken staat van de laatste trends in retail, waarbij we werken aan een mooie line-up aan sprekers. Ook dit event vindt plaats in ons experience center, een van onze belangrijkste salestools en tevens inspiratie-hub voor marketeers en retail experts. Genoeg te doen dus!
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- New Dutch Wave organiseert tour naar... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center