Dacia vernieuwt duurzaam

Dacia vernieuwt duurzaam
  • Design
  • 16 sep 2022 @ 09:53
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Op 14 januari 2021 presenteerde Renault Group het strategisch plan Renaulution, dat de koers bepaalt van de afzonderlijke merken binnen de groep. Voor Dacia was het doel om leider te worden op het gebied van betaalbare mobiliteit.

Dacia heeft sinds de herlancering van het merk achttien jaar geleden 7,5 miljoen auto's verkocht en is in Europa uitgegroeid tot het derde grootste merk in de particulieren automarkt. Dacia staat naar eigen zeggen ‘voor een nieuwe, moderne kijk op no-nonsense auto's die gewaardeerd worden door een groeiend aantal klanten die hun geld slim besteden, gesteld zijn op vrijheid, eenvoudige genoegens hebben en overconsumptie mijden.’

Het merk besloot om zijn aantrekkingskracht verder te vergroten, zonder de kenmerkende ‘value for money-propositie’ uit het oog te verliezen. In de afgelopen maanden werd een nieuwe merkidentiteit gelanceerd, evenals een nieuw logo, nieuwe dealersignalisatie, een nieuw design en nieuwe kleuren.

Dacia ontwikkelde ook een nieuwe functie voor de smartphone-app die suggesties biedt voor momenten en plaatsen om te pauzeren. Deze functie wordt ontwikkeld door de teams van Dacia in samenwerking met het Software République, een partnerschap waar Renault Group deel van uitmaakt. Dacia zal vierwielaandrijving blijven aanbieden. Dat geldt ook voor uitrustingen voor buitenactiviteiten, waaronder een kit die in 2023 beschikbaar is om in slechts enkele minuten een tweepersoonsbed op te zetten in de Dacia Jogger, zónder de kofferbak te hoeven gebruiken. Een gezin van vier kan een tent aan de auto koppelen om de leefruimte te vergroten. Een andere prioriteit van Dacia is het gebruik van gerecyclede materialen. Zo is 12% van het in de Duster gebruikte plastic gerecycled, fors meer dan het gemiddelde voor nieuwe auto's op de Europese markt.

Deze volledige vernieuwing is dit voorjaar in gang gezet met de transformatie van het dealernetwerk van Dacia. De nieuwe showrooms zijn doelgericht, ultraflexibel, milieuvriendelijk en afgestemd op een redelijke prijshantering. Dacia combineert deze fysieke omgeving met virtuele ervaringen, met name door gebruik te maken van augmented reality op smartphones.

Denis Le Vot, CEO van Dacia: ‘Ieder jaar trekt Dacia nieuwe klanten aan die op zoek zijn naar wat vandaag de dag misschien wel het meest waardevol is in de wereld: het essentiële. Deze nieuwe klanten streven naar een verstandige, verantwoordelijke maatschappij en een nieuwe kijk op auto's. Auto's waartoe je je aangetrokken voelt, omdat ze de inhoud, het comfort en de uitstraling hebben en verreweg het meest betaalbaar zijn.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken