Nederlandse klederdracht op postzegels Jimmy Nelson

Nederlandse klederdracht op postzegels Jimmy Nelson
  • Design
  • 19 jan 2023 @ 09:37
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In samenwerking met PostNL geeft de Jimmy Nelson Studio een bijzondere serie postzegels uit met de naam ‘Jimmy Nelson – Ode aan Nederland’.

Waar normaal het portret van de Koninklijke familie pronkt, staan nu trotse geportretteerden in streek- en klederdracht die hebben meegewerkt aan 'Between the Sea and the Sky', het in september 2022 uitgekomen boek van fotograaf en kunstenaar Jimmy Nelson. In dit boek portretteert hij twintig Nederlandse gemeenschappen in traditionele dracht in hun eigen omgeving. Op de postzegels zijn bijna alle gefotografeerde gemeenschappen vertegenwoordigd, van Axel tot de Zaanstreek en van de Veluwe tot Volendam.

Noud Wegman, directeur Commercie bij PostNL, overhandigt op 25 januari in het Volendams Museum de eerste serie van deze speciale postzegel aan Jimmy Nelson en ontwerper Larissa Rosvaenge. Dat gebeurt in het bijzijn van het Volendams kinderkoor en zo’n honderd mensen in klederdracht uit de verschillende gemeenschappen zoals die op de postzegels te zien zijn.

Het ontwerp van de postzegels ‘Jimmy Nelson – Ode aan Nederland’ werd gemaakt door Larissa Rosvaenge. Zij is als grafisch ontwerper in het team van Jimmy Nelson Studio verantwoordelijk voor alle ontwerpen. ‘Bij de selectie van de foto’s heb ik mij in het begin geen beperkingen opgelegd. Ik heb eerst gekeken welke mensen uit het boek het meest tot mij spraken en of de beelden goed met elkaar communiceerden. Daarna zijn we meer gaan sturen op balans. Een evenwicht in leeftijd bijvoorbeeld: de jongste geportretteerde op de postzegels is 3 jaar, de oudste is diep in de 80, maar ook evenwicht in waar mensen vandaan komen, welke kleuren in de foto’s overheersen, wat voor kijkrichtingen er zijn.’

De sfeer op de portretten is bepaald door de manier waarop Nelson zijn onderwerpen fotografeert.

‘Dat gebeurt altijd met het volste respect,’ vertelt hij. ‘In een omgeving waar stilte overheerst en waar ik mij in dienst stel van het onderwerp. Ook de techniek speelt een belangrijke rol. Ik fotografeer bij natuurlijk licht met een analoge platencamera, een groot diafragma en een lange sluitertijd. Dat vraagt van de mensen dat ze lang stil zitten en dat zie je terug in de intensiteit van de gezichtsuitdrukking. Het is letterlijk een unieke foto. Wij zoeken altijd naar schoonheid in imperfectie.’

Verkrijgbaarheid

De postzegelserie ‘Jimmy Nelson – Ode aan Nederland’ telt 5x 4 vellen postzegels, met de waarde-aanduiding Nederland 1, bedoeld voor post tot en met 20 gram met een bestemming binnen Nederland. De postzegels zijn vanaf 25 januari 2023 als cadeauset op de webshop van Jimmy Nelson en los ook verkrijgbaar via de webshop van Post NL. De prijs per vel met 5 postzegels is € 5,05.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken