Ford keert terug in de Formule 1

Ford keert terug in de Formule 1
  • Design
  • 3 feb 2023 @ 16:02
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Amerikaanse autofabrikant gaat een langdurig, strategisch en technisch partnerschap aan met Red Bull Powertrains.

De samenwerking is volgens Ford ‘gericht op de ontwikkeling van de volgende generatie hybride krachtbron, waarmee de Formule 1-teams vanaf seizoen 2026 gaan rijden.’ De motoren voor de F1-teams van Oracle Red Bull Racing en Scuderia AlphaTauri zullen dan worden geleverd door Red Bull Ford Powertrains, in ieder geval tot het seizoen 2030.

‘Dit is het begin van een spannend nieuw hoofdstuk in de autosportgeschiedenis van Ford. Een geschiedenis die begon toen mijn overgrootvader door het winnen van en race de doorbraak van ons bedrijf wist te bewerkstelligen,’ aldus Bill Ford, Executive Chairman van Ford Motor Company. ‘Met de samenwerking met wereldkampioen Oracle Red Bull Racing keert Ford terug naar de koningsklasse in de autosport en brengt Ford zijn lange traditie van innovatie, duurzaamheid en elektrificatie naar een van de zichtbaarste podia ter wereld.’

Ford en Red Bull Powertrains starten in 2023 aan de gezamenlijke ontwikkeling van de F1-krachtbron conform de nieuwe technische reglementen vanaf seizoen 2026, met onder andere een elektromotor van 350 kW en een nieuwe verbrandingsmotor die geschikt is voor 100% duurzame brandstof.

‘Het is fantastisch om Ford via deze samenwerking weer welkom te heten in de Formule 1,’ aldus Christian Horner, Team Principal en CEO van Oracle Red Bull Racing. ‘Doordat wij als onafhankelijke motorfabrikant kunnen profiteren van de ervaring van een OEM zoals Ford, hebben we een goede positie ten opzichte van de concurrentie. Ford heeft een rijke autosportgeschiedenis: van Jim Clark tot Ayrton Senna en Michael Schumacher, de namen spreken voor zich. Seizoen 2026 is weliswaar nog een tijd weg, maar voor ons begint het werk nu al op weg naar een nieuwe toekomst en een voortdurende evolutie van Oracle Red Bull Racing.’

Ford investeert 50 miljard dollar om de wereldwijde EV-revolutie te leiden. Het is het tweede grootste EV-merk in de Verenigde Staten, gedreven door het succes van de Ford F-150 Lightning en Ford Mustang Mach-E, terwijl het in veel landen marktleider is met de elektrische Ford E-Transit bedrijfswagen.

2026 wordt ook het jaar dat Ford als enige fabrikant actief is in alle lagen van de autosport, tot aan de Formule 1. Zo neemt Ford deel aan het WEC (inclusief 24 uur van Le Mans) en IMSA-kampioenschap met de Ford Mustang GT3, het WRC met de M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1, de Baja 1000 met de Ford Ranger Raptor en Bronco en gaat het met de Ford Mustang de strijd aan in de NASCAR, NHRA en Supercars Championship.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken