Kleur als merk

Kleur als merk
  • Design
  • 1 okt 2013 @ 10:12
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Branding

Een kleur kan een merk zijn in zowel de kunst als de commercie. In 1950, tijdens een particuliere expositie, toonde de autodidact Yves Klein (1928-1962) voor het eerst zijn monochrome doeken. Ze werden niet direct gewaardeerd, maar hij ging onvermoeibaar voort op de door hem ingeslagen weg en kreeg zo de bijnaam ‘Yves Le Monochrome’.

Een lijn of tekening zag hij als een beperking. Hij zocht naar een pigment, dat hij zonder nuances en individueel handschrift op kon brengen.

Meditatievlakken
Toch vond hij dat hij een figuratieve schilder was. Hij wilde de ziel en een universeel ruimtegevoel uitbeelden in pure meditatievlakken. Enkele jaren experimenteerde hij, dat hij ervoer als een technische en conceptuele uitdaging, met verschillende kleuren en bindmiddelen, die elke keer de stralingskracht van het zuivere pigment verminderden.

Ultramarijn
Totdat hij kwam op het blauw dat zijn handelsmerk zou worden. Hij gebruikte een oplossingsmiddel van ether en petroleumextracten. Het verzadigde en alles doordringende ultramarijn suggereert een oneindige verte en diepte en is tegelijk tastbaar nabij. Het straalt intensiteit uit dat de toeschouwer beroert.

Wereldbol
Na de schilderijen maakte hij blauwe objecten en sculpturen, zoals de wereldbol (1957). Pas in 1961 hoorde hij van de eerste astronaut Jouri Gagarin, als bevestiging van zijn eigen visioen, dat vanuit de ruimte de aarde blauw is.

Klein Blue (IKB)
Op 19 mei 1960 verkrijgt Klein van het Parijse patentbureau, onder nummer 63471, patent op zijn uitvinding van het International Klein Blue (IKB), dat de chemische samenstelling van het speciale blauw beschermt. Dit blauw veroverde de wereld en zijn blauwe werken zijn voor de meesten onbetaalbaar geworden op de internationale kunstveilingen.

Campinggaz
In 1949 wordt de eerste blauwe gasfles gemaakt door de Franse onderneming Application des Gaz S.A., inmiddels Canmpingaz. In de jaren ’70 heeft deze onderneming een bodemprocedure gevoerd bij het Benelux Gerechtshof over het merkkarakter van een enkele kleur. De blauwe kleur van Camping Gaz was als merk gedeponeerd met als omschrijving: “De tint wordt bepaald door drie coördinaten: x en y zijn kleurcoëfficiënten, Y is de helderheidsfactor. x = 0,176, y = 0,200 Y = 0,158”.

Kleur als merk
Het Gerechtshof heeft een positieve uitspraak gedaan. Een enkele kleur kan als merk fungeren, mits het onderscheidend vermogen heeft. Dit zal eerder het geval zijn bij specifieke producten en minder snel bij een breed assortiment, waarbij gewaakt moet worden voor monopolisering van een bepaalde kleur. Inmiddels heeft het bedrijf diverse blauwe producten voor outdoor, huis, tuin en keuken gebruik voor koken, verwarmen, verlichten en koelen.

Ingeburgerd?
Tegenwoordig wordt nadrukkelijker gekeken of een kleur ingeburgerd is, zodat het daadwerkelijk een merk is in de perceptie van het relevante publiek.

IKB en Campingaz blauw zullen die toets ruimschoots doorstaan.


Campingaz fles


Yves Klein, Globe terrestre bleu, 1957

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken