Koninklijk design?!
- Design
- 12 jun 2014 @ 09:00
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - BrandingVisual id
- 12 jun 2014 @ 09:00
- Edwin Visser
Er zijn nog geen 600 ondernemingen, stichtingen, instellingen en verenigingen (waarvan het overgrote deel de plaatselijke harmonie) die met het predicaat Koninklijk onderscheiden zijn. Om dit predicaat te mogen dragen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, bijvoorbeeld minstens 100 jaar bestaan.
De Koning stelt bijzondere voorwaarden aan een gerechtigde tot het voeren van dit predicaat. Artikel 2 van de Beschikking, waarvan de Grootmeester belast is met de uitvoering, luidt:
‘Verlening van het predicaat houdt tevens in, dat de gerechtigde de Koninklijke Kroon mag voeren waar zulks in het gebruik past, bijvoorbeeld op briefpapier in combinatie met de naam van de onderneming of vereniging dan wel op een eigen vlag. De Koninklijke Kroon bevat een hoofdband en vijf diademen. Dit karakter dient bij eventuele stileringen in ieder geval gehandhaafd te blijven.’
Natuurlijk is het voeren van een kroon niet verplicht. Zo heeft het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap de kroon in het logo juist afgeschaft. Iets wat je niet verwacht van een instelling met historisch besef.
Maar de meeste bedrijven zijn er trots op en willen dat graag laten zien. Houden ze zich ook aan de Koninklijke designrichtlijn uit de beschikking?
De Delftsch Aardewerkfabriek ‘De Porceleyne Fles Anno 1653’ en de Industrieele Groote Club hanteren, zoals te verwachten, een klassieke kroon.
Het Concertgebouworkest en Flora Holland hebben deze gestileerd, maar houden wel de vijf diademen:
Overigens opvallend dat het kroontje bij Flora Holland slechts een toevoeging is aan het beeldmerk en niet meer de hoofd visual is.
Daarna begint het aftellen, letterlijk en figuurlijk en van kwaad tot erger.
KPN, Wegener en KLM hebben vier diademen:
Het predikaat Koninklijk mag niet worden gevoerd in verbinding met een product. Maar met design kan dit omzeild worden en alles gesuggereerd. De kroon (met vier diademen) van de Nederlandse Krachtsport en Fitnessfederatie laat een gestileerde gewichtheffer zien.
Theater Carré en Fruitmasters gaan verder in een eigen interpretatie en hebben nog slechts drie diademen:
De Nederlandse Jaarbeurs in Utrecht had er drie, maar nu zijn er na de recente restyling nog maar twee over, die toch tonen als de hoorntjes van een bokje:
Bammens, groot in afvalbakken, is het zelfs gelukt de kroon terug te brengen tot één diadeem:
Het gaat natuurlijk niet alleen om het aantal diademen, maar ook de vrijheid die genomen wordt met de interpretatie van de kroon. Wat te denken bijvoorbeeld van het frivole Royal Smilde. Is dat nog koninklijk?!
Grootmeester, grijp in !
Informatie over de procedure en een overzicht van alle Koninklijke bedrijven is hier te vinden.
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
- KLM
- KPN
- Wegener
- KNKF
- Carré
- Industrieele Groote Club
- Royal Delft
- Bammens
- Royal Smilde
- Flora Holland
- Concertgebouworkest
- Koninklijk
- Jaarbeurs
- koning
- FruitMasters
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing