Verpakking als hedendaagse kunst

Verpakking als hedendaagse kunst
  • Design
  • 19 jan 2015 @ 09:06
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Packaging design

In 1964 exposeerde Andy Warhol voor het eerst de beroemd geworden Brillo dozen. Met de pop art werd het alledaagse tot kunst verheven. Nu ruim 50 jaar geleden zijn we gewend aan al die beelden. Logo’s en andere commerciële grafische elementen duiken regelmatig op in kunstwerken. Maar de fysieke verpakkingsvormen zien we minder.

Uniciteit door het silhouet van de verpakking
Het ging bij Andy Warhol toch meer om Brillo dan om de doos sec, meer om Campbell’s dan het soepblik. Die doos en die blikvorm zijn ook niet uniek. Maar veel merken danken juist hun uniciteit aan de specifieke verpakkingsvorm: de contouren van een Coca-Cola flesje en het silhouet van een Maggi flesje maken het tot merkiconen. Juist die unieke vormen lenen zich ervoor om tot kunst verheven te worden, mits een kunstenaar dat inziet en er zijn of haar eigen draai aan kan geven. Een unieke visie op verpakkingsvormen kan leiden tot verrassende hedendaagse kunst.

Prachtige vormen en verscheidenheid
De porseleinen en glazen flesvazen van de Rotterdamse ontwerpster Foekje Fleur zijn geïnspireerd op verpakkingsafval dat ze vond langs de Maas. Aan de ene kant leidt het tot nadenken over afval en hergebruik. Maar het laat ons vooral met andere ogen kijken naar de prachtige vormen en verscheidenheid in verpakkingsdesign:

Nog een stapje verder gaat de Japanse kunstenaar Shinya Aota, die vertegenwoordigd wordt door de galerie Aoyama Meguro in Tokyo. Hij verandert noch het oorspronkelijke materiaal, noch de functie. Het enige wat hij doet is de verpakking, of het nu glas of plastic is, licht opschuren met schuurpapier. Het resulteert in verrassende eigentijdse sculpturen:

Laat het een stimulans zijn om nog meer gebruik te maken van een unieke vormentaal voor elk merk! 

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken