Ontwerptrends van The Dieline

Ontwerptrends van The Dieline
  • Design
  • 18 mei 2015 @ 08:00
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Packaging design

Voor zowel ontwerpers als opdrachtgevers vormt de website van The Dieline een bijna onuitputtelijke bron van inspiratie. Dagelijks verschijnen hier nieuwe ontwerpen uit vele landen en van de beste bureaus. The Dieline plaatst niet zomaar alles, dus je kan stellen dat als werk daar verschijnt het al als vanzelf een bepaalde kwaliteitsgarantie meekrijgt. Jaarlijks zijn er The Dieline Awards, waarvan recentelijk de zesde editie is verschenen.

Alle winnaars in de verschillende categorieën zijn hier te bekijken. Wellicht interessant om daar een nadere blik op te werpen en te bekijken of er visuele trends uit te destilleren zijn. Wat het eerste opvalt is dat de grote bekende merken schitteren door afwezigheid. Dit keer geen Heineken of Coca-Cola, terwijl die veel investeren in design en ook mooie resultaten hebben geboekt. Het merendeel betreft nieuwe, kleine (niche) merken en daarvoor is het per definitie gemakkelijker spraakmakend design te maken. Geen ballast van een verleden of een consument die geen wijziging wil. Goede uitzondering hierop vormen de nieuwe Dorset verpakkingen, die eerder door het Designpanel zijn beoordeeld.

Met de ‘Best of Show’ Rawal Gin en ‘Editors Choice’ William Whistle wordt meteen een duidelijke ontwerptrend blootgelegd. Zwart-witte illustraties zijn ‘hip and happening’:


Het schijnt in de lucht te zitten, want tussen de prijswinnaars regent het van de zwart-wit illustraties. We kunnen wellicht spreken van een stortbui die wel weer overtrekt.
Alles leent zich ervoor om te laten illustreren, maar dieren zijn favoriet:



De basis kan ook zwart zijn, waarbij de historie extra aangezet wordt, en al gauw beginnen enkele prijswinnaars op elkaar te lijken:


Deze trend van ‘authenticiteit’ loopt al vele jaren door. Zelfs een bedrijf als Tesco (de laatste twee verpakkingen hierboven) heeft het ontdekt en je krijgt dan twijfels over de geloofwaardigheid.
Voor ietwat meer premiumgevoel kan natuurlijk het wit vervangen worden door een goudkleur:


Een laatste ontwerptrend die opdoemt uit het rijke aanbod van prijswinnaars is die van grote kleurrijke vrolijke ‘characters’ bij onder andere Pams and Paws (ja inderdaad, je draait de ‘m’ om in de ene naam en dan heb je de andere):


Oftewel: The Dieline is een rijke bron van inspiratie en benchmarks. Maar trends zijn er niet om ze klakkeloos toe te passen. Het moet wel bij het merk passen en het is altijd beter zelf als leidend A-merk een trend te initiëren dan te volgen.
 

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken