iF gouden packaging designs

iF gouden packaging designs
  • Design
  • 7 mrt 2016 @ 10:30
  • 12720 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingAwards

Recent werden de iF Awards uitgereikt en ik mocht aanwezig zijn. Van de 75 Gold Awards gingen er ‘slechts’ zes naar Packaging, dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot de 33 in de categorie Product. De rest van de awards werden verdeeld over de categorieën Communicatie (10), Interior Architecture (5), Professional Concept (3), Service Design (1) en Architecture (1). Hieronder de zes bekroonde packaging designs, in relatief willekeurige volgorde, namelijk mijn editor’s pick: Volgend jaar hopelijk een langer, maar in ieder geval 'Hollandser' overzicht.

Hebben

In de categorie Beverages won het Duitse Oh Saft ontworpen door Leo Burnett Frankfurt. Om duidelijk te maken dat dit sap iedere dag vers geperst wordt, werd er een kratje ontwikkeld dat door het design van de doppen op een kratje verse sinaasappels lijkt. Als je de dop draait, voel je als het ware de citruspers. Ik kan niet wachten tot dit flesje in de Nederlandse schappen prijkt en ik koop meteen een krat.

Cadeautje

Mijn nummer twee als consument is C by B in de categorie Food. Een verpakkingslijn voor de chocola van Brigederia, een Braziliaanse snoepwinkel, ontworpen door Casa Rex uit Sao Paulo. Ik vind het design prachtig, met name van de tabletten, echt een cadeautje. Maar als chocolaliefhebber moet ik wel toegeven dat het geen chocoladegevoel bij me oproept.

Humor

Op drie het design van 617 uit Seoul, Korea voor de verpakking van het ondergoedmerk OOrrddiinnaarryy in de categorie Consumer Products. Die naam zorgt al voor een glimlach en de eerlijke verpakking doet dat ook. Het is one size fits all, mits je het juiste figuur kiest. Mooi minimalistisch.

Frisse lucht

Air Wick Life Scents in de categorie Household is een design van het Nederlandse VanBerlo in samenwerking met het Londense Brand Union. Ik behoor niet tot de doelgroep, omdat ik dat vak gewoon altijd oversla, maar ik kan me voorstellen dat dit een eye catcher in het schap is. Het ontwerp is ergonomisch, functioneel en kan door de opvallende en mooi vormgegeven ‘trigger’ makkelijk met één hand gedoseerd worden.

Kidults

De tweede gouden winnaar in de categorie Food is Line Café F&B van Line Friends uit Seoel, Korea. Ik moet toegeven dat ik het design - met name van het ‘hoestdrankje’ - prachtig vind, maar ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Het is bestemd voor de Aziatische markt, misschien is dat het probleem. Ik mis het gezondheidsaspect en dat lijkt mij toch vrij belangrijk bij de doelgroep kinderen. Het ontwerp schijnt zeer populair te zijn bij de ‘kidults’ en toeristen.

Humusbier

De tweede winnaar in de categorie Beverages is het design van Peter Schmidt Group uit Hamburg in samenwerking met BBDO Berlijn en BBDO Tel Aviv. Dit design ter ere van de 50ste verjaardag van de diplomatische betrekkingen tussen Duitsland en Israel lift mee op de trend van craftbiertjes. Ik ben niet van het bier - en van de term humusbier lopen de rillingen me al helemaal over de rug - maar het idee is sympathiek en ik kan me voorstellen dat als ik in Duitsland of Israel zou wonen ik dit flesje toch als cadeautje zou kopen. Mij doet het ontwerp verder weinig, Mazel Prost vind ik gekunsteld en om via polsbandjes de landen aan te geven vind ik te makkelijk.

Klik hier voor het volledige overzicht van winnaars.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken