De ‘Scandinavische’ ontwerptrend
- Design
- 19 apr 2016 @ 09:30
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - Packaging design
- 19 apr 2016 @ 09:30
- Edwin Visser
Scandinavië wordt geassocieerd met ongerepte natuur en zuivere lucht. Scandinavisch design heeft een traditie van puurheid, less is more. Met eenvoud wordt de essentie geraakt. Dat principe vindt meer en meer zijn weg naar packaging design.
Het merk en product hoeven niet eens Scandinavisch te zijn. Net zo min dat het allemaal van een Scandinavisch designbureau afkomstig zou moeten zijn. Het gaat meer om de sfeer van echtheid, puurheid en eerlijkheid die opgeroepen wordt door het grafische design. Vooral biologische merken maken hier gebruik van of merken die met gezondheid geassocieerd willen worden.
Een verstilde wereld doet zijn intrede op de schreeuwerige schappen. Daardoor valt het ineens op en roept sympathie op bij de consument. Soms worden er simpele illustraties geïntroduceerd die een verhalend karakter hebben. Ze nodigen uit, zoals de illustratie uit een kinderboek die tot leven komt en in je hoofd een eigen leven gaat leiden.
De ‘school’ van het beroemde Finse designmerk Marimekko kent inmiddels veel navolging. Bijna abstracte grafische patronen worden nu toegepast op voedingsmiddelen, zoals bij de Engelse Ashridge-frisdrankjes. Je hoeft de ingrediëntendeclaratie niet te lezen om te ervaren dat je de puurste en eerlijkste te pakken hebt. Of neem de Kallo-rijstwafels van Wessanen. Die vertellen zonder fotografie dat dit toch waarschijnlijk de gezondste zijn. Allemaal te herleiden tot dezelfde Scandinavische bron.
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing