Shell en de schelp

Shell en de schelp
  • Design
  • 17 mrt 2017 @ 12:00
  • 30624 x gelezen
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • Visual id

Het Shell-logo is iconisch, het roodgele logo, dat iedereen onmiddellijk herkent, past in het rijtje beroemde beeldmerken zoals dat van Coca-Cola, Philips, Mercedes en McDonald's. De schelp is voor Shell van onschatbare waarde en wordt daarom gekoesterd en bewaakt. Het logo is zo sterk dat - net als bij bijvoorbeeld Apple en Nike - het woord Shell er niet (meer) in voorkomt.

De oorsprong van de schelp gaat terug naar de l9de eeuw, bij het Londense handelshuis Samuel & Co. Deze firma, opgericht in 1830, handelde in Japanse sierschelpen. Het was de tijd van groeiende internationale contacten en van snel uitbreidende handel tussen Groot-Brittannië en het Verre Oosten.

Tegen het eind van de 19de eeuw breidde Samuel & Co. zijn zaken uit naar de oliehandel: die markt was nog jong en groeide spectaculair. De jongste Samuel zocht toen een passende naam voor het bedrijf dat voornamelijk schelpen en lampolie vervoerde. Samuel senior kwam met de oplossing: Shell Transport and Trading Company Ltd.

De schelp
Het lag voor de hand om als beeldmerk een schelp te kiezen. In 1900 was dat nog een mosselschelp. Vier jaar later maakte die plaats voor de eerste versie van het beeldmerk van Shell zoals we dat nu kennen, een zogenaamde jakobsschelp met geschulpte rand.

In 1907 bundelden de N.V. Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij en de Shell Transport and Trading Company Ltd. hun activiteiten. De schelp bleef het beeldmerk van dit nieuwe bedrijf genaamd de Koninklijke/Shell Groep.

De oorsprong van de kleuren rood en geel ligt in 1915, toen Shell Company of California voor het eerst tankstations ging bouwen. Er moest fel geconcurreerd worden met andere maatschappijen, dus opvallen was noodzaak. En omdat Californië sterke Spaanse banden had, werd gekozen voor rood en geel: de kleuren van de Spaanse vlag.

Het moderne Shell-logo

Raymond Loewy, een wereldberoemd industrieel ontwerper, kreeg in de jaren 60 de opdracht om de Shell-schelp te moderniseren: het logo bleek op afstand en bij slechte verlichting van tankstations slecht zichtbaar. Dat Loewy een goed ontwerper is blijkt dat het huidige logo al 57 jaar oud is!

De belangrijkste wijziging was dat Loewy het woord 'Shell' uit het beeldmerk haalde. Het logo was namelijk al zo bekend dat iedereen de schelp al associeerde met Shell. Zo ontstond de nieuwe, gestroomlijnde schelp die nog steeds overal zichtbaar is. Sinds 1907 hadden ‘De Koninklijke Nederlandse Petroleum Maatschappij’ en ‘Shell Transport’ samen de Koninklijke/Shell-groep gevormd. In 2004 kwam een einde aan deze structuur. Ze werd niet flexibel genoeg gevonden voor het moderne zakendoen, waarbij transparantie en aanspreekbaarheid vereisten zijn.

Dit blog is geschreven door Hans van der Vliet, studiomanager Leoprinting.nl.

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken