[consumententrends 2020] #3 Welzijn is de nieuwe status

[consumententrends 2020] #3 Welzijn is de nieuwe status
  • Design
  • 16 mrt 2017 @ 09:43
  • Link
  • Peter Heshof
    Peter Heshof

    strateeg & tijdgeest-watcher, oprichter BLOOM
    BLOOM
  • Trends

Om als merk relevant te blijven kun je niet stilstaan in een veranderende wereld. Vanuit mijn werk als tijdgeestwatcher en strateeg wil ik je daar graag bij helpen. De komende weken zal ik de volgende zes consumententrends met je delen: Opmars van de transformatie-economie, Maatschappelijk verbeterend ondernemen, Welzijn is de nieuwe status, Ik creëer dus ik besta, Fusie van natuur en wetenschap en Van mobiele telefoon naar huisrobot. Wil je zelf een consumententrend toevoegen, mail me dan op peter@tobloom.nl en dan gebruik ik jullie inzichten als input voor de 7de column.

Welzijn is de nieuwe status
Mensen onderscheiden zich liever niet meer door middel van meer nog meer of groter grootst, maar door middel van goed in je vel zitten. Als je je goed voelt en er goed uitziet, is dat een teken van luxe in onze stressvolle samenleving. Oftewel de verschuiving: From Wealthy to Wellthy.

Welzijn bereik je door goed voor jezelf te zorgen. Je ziet een forse interesse en groei in de vijf domeinen die bijdragen aan ons dagelijks welzijn:

1. Good Food (eet meer plant based food en tel de voedingswaarden niet de calorieën)

2. Good Looks (schoonheid komt door jezelf te zijn met hulp van natuurlijke verzorging)

3. Good Balance (koop een goed matras, slaap langer of neem een hond)

4. Work outs (gebruik de stad als gym of neem een lesje deep house yoga)

5. Spiritual Work (Voel de oerkracht van een boom of sluit je aan bij de Full Moon Club)


Wat is de rol van marketing richting 2020?
Op basis van de eerste twee trends die ik heb besproken (Opmars van de transformatie-economie en Maatschappelijk verbeterend ondernemen) is het tijd om de definitie van marketing aan te passen. Kort en krachtig geformuleerd: Marketing 2020 draait om het verbeteren van het welzijn van klant en samenleving.

Hieronder drie video’s over de trend naar persoonlijk welzijn:

Tijdens mijn trendwalk in New York heb ik ook Welzijn belicht, kijk vanaf seconde 47:



Heb je genoeg van bikram yoga? Ontdek dan deep house yoga:



Wil je een ander een goed gevoel geven?



Consumententrends 2020: Voor het bepalen van de consumententrends laat ik me als merkstrateeg inspireren door het volgen van de tijdgeest en door mijn trendwalks, zoals afgelopen jaar in Seattle, Portland, New York, Kaapstad, Londen en Berlijn. Ik geloof niet dat trends toeval zijn, zij komen namelijk voort uit het ritme van de tijdgeest. Wil je het ritme zelf ontdekken? Kijk dan onderstaande video:



Wil je de hoogtepunten van mijn trendwalks in de VS beleven? Kijk dan onderstaande video:



Zelf een consumententrend toevoegen?
Ik wil de laatste column in deze reeks reserveren voor consumententrends die door jullie als lezers gesignaleerd zijn. Mail me op peter@tobloom.nl en dan gebruik ik jullie inzichten (met bronvermelding natuurlijk) als input voor de 7de column.


Eerder verschenen trends:

Opmars van de transformatie-economie
Maatschappelijk verbeterend ondernemen
 

Peter Heshof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken