De wonderlijke wereld van Escher

De wonderlijke wereld van Escher
  • Design
  • 19 mei 2017 @ 12:00
  • 25604 x gelezen
  • Link
  • Hans van der Vliet
    Hans van der Vliet

    Studio manager
    Leoprinting
  • Graphic

Op zoek naar een huisstijl raad ik je aan inspiratie op te doen bij de kunst. Daarom is er in mijn blog ook regelmatig aandacht voor een kunstenaar of een kunststijl. Deze blog gaat over Maurits Cornelis Escher, een Nederlandse graficus die water omhoog laat stromen, vogels in vissen verandert en handen elkaar laat tekenen. Die over de hele wereld beroemd werd om zijn grafisch werk van een onmogelijke wonderlijke wereld.

Reizen
Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is één van ’s werelds meest beroemde grafici. Hij is beroemd om zijn zogenaamde onmogelijke tekeningen, maar hij maakte ook meer realistische werken in de tijd dat hij in Italië woonde. Deze periode reflecteert later in sommige meesterstukken zoals Metamorphose I en II. Tijdens zijn leven maakte M.C. Escher 448 litho’s, houtsnedes en houtgravures en meer dan 2000 tekeningen en schetsen. Net zoals sommigen van zijn beroemde voorgangers - Michelangelo, Leonardo da Vinci en Dürer - was Escher linkshandig. Ook illustreerde hij boeken en ontwierp hij tapijten, postzegels en wandschilderingen. Escher werd in Leeuwarden geboren als de vierde en jongste zoon. Vijf jaar later verhuisde de familie naar Arnhem, waar hij zijn verdere jeugd doorbracht. Nadat hij gezakt was voor zijn eindexamen, begon Escher met zijn lessen bouwkunde aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem. Al na een week vertelde hij zijn vader dat hij zich wilde toeleggen op de studie grafische kunsten. Nadat hij zijn school had afgerond, reisde hij door Italië, waar hij zijn vrouw Jetta Umiker ontmoette. Het stel trouwde in 1924 en bleef tot 1935 in Rome wonen. Gedurende zijn leven reisde Escher door Italië, maar ook naar Zwitserland en Spanje. Hier maakte hij foto’s, tekeningen en schetsen, om deze later thuis in zijn atelier te gebruiken voor zijn prenten.

Wonderlijk
Escher werd gefascineerd door de regelmatige geometrische figuren van de wand- en vloermozaïeken in het Alhambra, een veertiende-eeuws kasteel in Granada, Spanje, dat hij in 1922 bezocht. Hij speelde met architectuur, perspectief en onmogelijke ruimtes. Zijn kunst blijft miljoenen mensen over de hele wereld verbazen en in verwondering brengen. In zijn werk herkennen wij zijn uitstekende observatie van de wereld om ons heen en de uitdrukking van zijn eigen fantasie. Escher laat ons zien dat de werkelijkheid wonderlijk, begrijpelijk en fascinerend is. Met zijn optische illusies en zijn spel met perspectief kon hij dagelijkse onderwerpen ongewoon maken door het standpunt of de uitsnede die hij koos.

Fotografie
Om te experimenteren met standpunt en uitsnede was fotografie het ideale medium. Dat begon al toen Escher 15 jaar was. Schetsen maken, houtsnedes en lithograferen kosten tijd, planning en overweging. Fotografie was vlugger en dat maakte de fotografie tot het ideale speelveld. Probeersels met contrasten tussen licht en donker, groot en klein, perspectief, hij schoot ze allemaal. Deze experimenten vormden de voedingsbodem voor zijn blik als kunstenaar. De blik die hem groot zou maken.

Expositie
Ben je net als miljoenen anderen ineens nieuwsgierig geworden en wil je het werk van M.C. Escher bewonderen, ga dan in Den Haag naar de expositie ‘Escher in Het Paleis’
Ook op Pinterest  (beeld header en hieronder) vind je een interessante presentatie van zijn werk.

 

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken