Het bijzondere verhaal achter een Iers bier

Het bijzondere verhaal achter een Iers bier
  • Design
  • 2 feb 2018 @ 12:00
  • 9528 x gelezen
  • Link
  • Hans van der Vliet
  • Visual id

Achter merken die de eeuwen hebben doorstaan, zit meestal een mooi verhaal, bijvoorbeeld bij de bekende Ierse bierbrouwerij Guinness met het iconische logo. Oprichter Arthur Guinness tekende in 1759 een huurcontract voor 9.000 jaar en betaalt nog steeds die huur.

Arthur Guinness werd op 28 september 1725 geboren in een familie van brouwers op een landgoed van de protestantse kerk van Ierland. Zijn vader brouwde het bier voor de arbeiders op het landgoed en leerde zijn zoon het ambacht.

Erfenis
Naarmate de tijd verstreek, werd de jonge Arthur een zeer goede vriend van Price, de aartsbisschop van de kerk, en toen deze in 1752 stierf, liet Price 100 pond over aan ‘zijn dienaar’ Arthur en zijn vader. In die tijd was 100 pond een grote som geld, het equivalent van vier jaar loon. Met deze erfenis ontstond het verhaal van de Guinness-brouwerij.

Arthur Guinness

Guinness investeerde het geld in een eigen brouwerij en slaagde er zo in om zijn vaardigheden te perfectioneren. Een paar jaar later lukte het hem om een kleine brouwerij te huren in Leixlip, een stad in het noordoosten van Kildare, Ierland. De zaken gingen goed voor Arthur en toen hij 34 jaar oud was verhuisde hij van Leixlip naar Dublin, de hoofdstad van Ierland, om daar nog een brouwerij te openen en zo zijn bedrijf uit te breiden. Hij vond in Dublin een vervallen brouwerij, de St. James’s Gate Brewery.

In die tijd waren whisky en gin de alcoholische dranken die het makkelijkst verkrijgbaar waren in Ierland, maar Arthur Guinness was een visionair en brouwde een bier dat relatief nieuw was in Ierland en onder andere geroosterd gerst bevatte, waardoor het bier een karakteristiek donkere kleur kreeg.

Arthur Guinness was van mening dat alcoholische drank, vooral gin, de lagere klassen in Ierland verwoestte en vond dat iedereen toegang zou moeten hebben tot een kwalitatief hoogwaardig kwaliteitsbier en zo ook een gezondere vorm van alcohol. Daarom brouwde hij zijn legendarische Guinness Stout.

Huurcontract voor 9.000 jaar
De eigenaar van St. James’s Gate Brewery vroeg 100 pond als aanbetaling en 45 pond huur per maand. Op 31 december 1759 slaagde Arthur er in om de eigenaar zo ver te krijgen een huurovereenkomst voor maximaal 9.000 jaar te tekenen en onder deze voorwaarden wordt Guinness-bier nog steeds gebrouwen in St. James Gate en het bedrijf betaalt trouw elke maand 45 pond aan huur!
De door Guinness getekende huurovereenkomst voor 9.000 jaar

Al snel was het bier van Arthur Guinness een revolutie in de brouwerijsector en verdreef het de invoer van ander bier op de Ierse markt. Het bier van Guinness werd daarna niet alleen in Dublin, maar ook in toenemende mate in Engeland in trek.

In 1761 trouwde Arthur Guinness met Olivia Whitmore in de St. Mary’s Church in Dublin. Het echtpaar kreeg 21 kinderen. Tien van de kinderen werden volwassen.

Arthur Guinness gaf uiteindelijk de leiding van zijn brouwerij over aan zijn drie zonen en bracht zijn laatste jaren door in Beaumont, hij stierf op 23 januari 1803 op 78-jarige leeftijd.

Naarmate de jaren verstreken, groeide Guinness uit tot één van de grootste en meest gerespecteerde brouwerijen ter wereld. In 1838 was Guinness St. James’s Gate Brewery de grootste in Ierland en in 1914 de grootste brouwerij ter wereld.

Logo
De harp in het logo van Guinness is gebaseerd op een beroemde 14de eeuwse harp, te vinden in Trinity College in Dublin. Het muziekinstrument staat sinds 1862 symbool voor het biermerk.
Lees hier over het redesign van het logo door Design Bridge in 2016.

Hans van der Vliet

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken