Vraag naar Dutch Design voor de Chinese markt

Vraag naar Dutch Design voor de Chinese markt
  • Design
  • 15 feb 2018 @ 14:41
  • 11000 x gelezen
  • Link
  • BNO Next Pack
  • Trends

NextPack, het platform van brand- en packaging design bureaus binnen de BNO, bespreekt tijdens hun bijeenkomsten met de belangrijkste Nederlandse packaging design-bureaus de ontwikkelingen in de branche. Afgelopen editie stond in het teken van ‘Chinese entrepreneurship’.

Chinese designbureaus KissKissFish en HotDesign spraken over de rol van design om merken op te bouwen, de vraag naar innovatief Dutch Design en Nederlandse allianties.

Invloed Chinese productie wereldwijd
In de afgelopen tien jaar heeft China de grootste bijdrage geleverd aan de wereldwijde economische groei. Het land was in zijn eentje goed voor eenderde van die wereldwijde groei. Voor een heleboel goederen en diensten is China inmiddels 's werelds grootste afnemer. Als producent zijn ze de voormalig nummer 1, de VS sinds ‘08 al voorbij. De bevolking is qua welvaartsniveau ook hard aan het groeien. De verwachting is dat de consumption upgrade binnen twintig jaar op gelijke voet is met het westen. Dat betekent dat Chinese producten niet alleen hoger van kwaliteit worden, maar dat Chinese producten in het westen ook steeds meer doorsnee zullen worden.

Ondanks dat studies schatten dat er in de designindustrie rond de 300.000 professionals actief zijn, is het nog een relatief moderne beroepsgroep. Het zijn veelal onafhankelijke designconsultancybureaus, designafdelingen (R&D) bij bedrijven en producten, overheidsinstanties en incubators die zich in Beijing, Shanghai en Guangzhou vestigen. De ontwikkelingen gaan super snel, zo heeft HotDesign inmiddels bijna 100 medewerkers en een klantenportfolio waar menig Europees bureau jaloers op is.

Kennis en expertise uit Nederland
Chinezen laten zich graag in Nederland opleiden. Na Engeland is Nederland het populairste land. Yuwei Ni, eigenaar van ontwerpbureau KissKissFish uit Guangzhou, studeerde zelf bij de TU Delft. Na zijn studie vertaalde hij ook Nederlandse designboeken voor de Chinese markt. ‘Chinese designers kunnen niet zo goed merken bouwen als Nederlanders. Ze zijn echt sterk in het uitdenken van out of the box-concepten en hun storytelling is van een ander niveau dan in China. Dat is ook waarom mijn partner HotDesign en ik in Nederland op zoek zijn naar partners die onze bedrijven verder kunnen helpen. Enerzijds om onze producten in de Europese markt te zetten, maar anderzijds ook om te blijven innoveren voor de global brands waar we op dit moment vanuit China voor werken. Voor veel Chinese merkeigenaren is het een must dat Europese ontwerpers op projecten meewerken. Wij overwegen daarom ook een vestiging in Europa.’

Van red naar blue oceans
Chinese merken opbouwen is niet eenvoudig in eigen land. Dat gold ook voor Yuwei, die met zijn Nederlandse aanpak regelmatig bot ving. ‘Om zaken te doen met Chinezen, doe je het tegenovergestelde van wat je in Nederland doet. Het is totaal niet pragmatisch. Je trekt een dag samen op, er wordt gedronken, en je praat misschien maar 10 procent van de tijd over werk. Dat was zelfs voor mij erg wennen.’

Vanuit het niets een nieuw merk starten is lastig. Chinezen zijn erg merktrouw en kopen alleen A-merken. ‘Om ertussen te komen zijn een lange adem en diepe zakken vereist. Marktaandeel is alleen haalbaar als je veel investeert. Dat betekent hoge kwaliteitsproducten tegen de laagste prijs, lager dan je concurrent om opgemerkt te worden. Dat is bijna niet vol te houden tegen grote gevestigde merken. We willen daarom ook andere markten aanboren’, aldus Yuwei.

Foto header: Raj Eiamworakul via Unsplash

BNO Next Pack

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken