Optimistic Branding: Nee is niet genoeg

Optimistic Branding: Nee is niet genoeg
  • Design
  • 11 apr 2018 @ 09:48
  • 27801 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Branding

In tijden als deze lijkt het makkelijker om ‘tegen’ dingen te zijn dan ‘voor’. ‘Tegen zijn’ laat zich in een oneliner vangen en wordt beloond, maar met tegen zijn verander je niets.

Voor verandering moet je ergens vóór zijn. Een visie hebben, die kunnen verbeelden en een plan van aanpak maken om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan. ‘Voor zijn’ is moeilijk. Het vraagt doorzettingsvermogen. Je moet voorbij je eigen ego en je eigen gewin. Je moet kiezen voor samenwerking, voor het bouwen van een groter geheel en risico’s nemen. Bij Vandejong noemen we dat optimistic branding. Voor de win-win-win. We geloven dat we die betere wereld zien en tot leven kunnen brengen in tekst en beeld. Zodat ook anderen weten waar ze ‘voor’ kunnen zijn en we daarmee samen meer impact maken.

Hierin staan we niet alleen: Mark Woerde deed een oproep aan merken om te streven naar het winnen van de Nobelprijs voor de Vrede, What Design Can Do pakt op inspirerende wijze grote thema’s aan en professor Kees Dorst laat met zijn ‘Frame Innovation’ zien hoe creativiteit en design complexe problemen kunnen oplossen.

We moeten dus laten zien wat de waarde en de impact van ons werk als creatieven is. Niet alleen op het eerste gezicht of keihard in euro’s, want het creëren van waarde is niet langer lineair of gericht op oneindige (financiële) groei. Het gaat over meerwaarde. Waarde op het gebied van mensen echt raken, mensen in beweging brengen, oplossingen bieden, op het gebied van innovatie, inspiratie en grenzen verleggen. Waarde op het gebied van talent ontwikkelen, talent een kans geven en talent aan je binden. Waarde die meer oplevert voor je organisatie, je mensen, je klanten én de wereld. Het inzichtelijk maken van deze waarde is iets waar we ons hard voor moeten maken. Want creativiteit speelt een cruciale rol in het realiseren van een nieuwe wereld.

We willen de brug slaan tussen de mensen met een visie en de actie die nodig is om daar te komen. Creativiteit als de brug tussen denken en doen, tussen boardroom en samenleving. Wij willen die denkdoeners, die niet alleen willen praten of schrijven over een betere toekomst, helpen om vandaag nog te beginnen. Met het vergroenen van de stad voor een gelukkiger en gezonder leven, met een leven lang leren voor iedereen, met het verbeteren van de kwaliteit van dat allerlaatste stukje van je leven en met het uitvinden van nieuwe manieren vormen van samenleven en samenwerken.

Grote thema’s die al onze ervaring en creativiteit kunnen gebruiken.

Deze bijdrage is geschreven door Cyril van Sterkenburg, director & creative strategist Vandejong Creative Agency en stond ook in MarketingTribune 7, 10 april 2018.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken