[column] De designer als initiator

[column] De designer als initiator
  • Design
  • 24 mei 2018 @ 09:00
  • 18877 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Evenement

In zeven jaar tijd groeide What Design Can Do uit van pionier tot volwassen organisatie met internationale partners. Volgens oprichter Richard van der Laken kan de designgemeenschap helpen bij grote maatschappelijke vraagstukken.

Pepijn Zurburg en ik werden als oprichters van De Designpolitie vaak uitgenodigd voor designconferenties in het buitenland. We vonden het gek dat we hier niet een dergelijke conferentie hadden. Nederland is toch een sterk ontwikkeld land op het gebied van design en we misten het debat over de betekenis van design hier.

Met de oprichting van What Design Can Do in 2011 wilden we mensen duidelijk maken wat design allemaal kan betekenen. Dat beperkt zich niet tot stoelen en kandelaars; design kan ook een verschil maken in grote maatschappelijke vraagstukken. Ik heb nog altijd ontzag voor de Benetton-campagnes in de jaren negentig. Fotograaf Oliviero Toscani, die op de eerste WDCD-conferentie onze key note speaker was, richtte zich met zijn fotografische campagnes op vraagstukken als racisme en aids. Ik vond het destijds al fantastisch dat zo’n commercieel bedrijf als Benetton snapte wat een power het had. Benetton realiseerde zich dat het door de advertentieruimte die het had, net als The New York Times, een medium was van heb ik jou daar.

Wij willen met ons platform, onze challenges en de conferenties die impact van design tonen en aanjagen. We hebben door de jaren heen ontwerpers, die zich bezighouden met grote thema’s als persvrijheid, armoede, emancipatie en duurzaamheid, een podium gegeven.

Amazone

Bij ons gaat design over dóen. Met design kun je dingen tastbaar, zichtbaar en begrijpelijk maken. Een goed voorbeeld daarvan vind ik de Braziliaanse chef-kok Alex Atala, die de Braziliaanse keuken op de internationale kaart heeft gezet. Toen hij na zijn opleiding in Italië en Frankrijk naar huis keerde om een restaurant te beginnen, dacht hij ‘Ik kan wel foie gras en andere dure dingen laten invliegen vanuit Europa, en al die gerechten hier gaan maken, maar ik kan ook kijken naar de culturele rijkdom aan voedsel die we zelf hebben.’

Atala gaat met wetenschappers en inheemse volken de Amazone in om ingrediënten te zoeken. Hij is een voorvechter van het behoud van het Amazonegebied, voorvechter van de rechten van de oorspronkelijke bewoners, voorvechter van het behoud van de eigen culturele rijkdom, en ambassadeur van de Braziliaanse identiteit. Bovendien staat hij met zijn restaurant op plek 16 van ’s werelds beste restaurants. Dat is ook de impact van design, maar dan op het gebied van eten.

Freitag

Een ander mooi voorbeeld is Daniel Freitag. Als medeoprichter van het tassenmerk Freitag, wist hij als één van de eersten design en duurzaamheid te combineren tot een design driven merk met internationaal economisch succes.

Bewustzijn en inspiratie zijn voor mij twee belangrijke pijlers, maar dat je vervolgens ook mensen activeert, dat je designers met andere partijen samenbrengt, dat er dan ook echte voorstellen uit komen waarvan we hopen dat het ook nog iets wordt, dat is natuurlijk de ultieme prijs die we binnen willen halen. Onze design challenges zijn daarvoor sterke aanjagers gebleken. De belangrijkste missie van de organisatie blijft het aantonen van de kracht van design. Want de betekenis van de ontwerpgemeenschap voor onze maatschappij is niet te overschatten.

Richard van der Laken, medeoprichter en creatief directeur WDCD

What Design Can Do Live vindt plaats op 24 en 25 mei in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Inschrijven kan hier.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken