[column] AI! Waar blijft de menselijke maat in marketing?
- Design
- 13 jul 2018 @ 08:13
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Digital design
- 13 jul 2018 @ 08:13
- Redactie MarketingTribune
Als ik artikelen, presentaties tijdens seminars en zelfs Marketeer of the Year Vincent van den Boogert van ING mag geloven, worden technologieën als blockchain, machine learning en vooral AI het helemaal voor marketing. Geen evolutie, nee, revolutie!
Geen toevoeging, maar een keiharde vervanging van de mens! Waarom zou je immers op een onbetrouwbaar onderbuikgevoel acteren als data je een veel beter antwoord geven op de vraag hoe je je marketingeuro het beste kan uitgeven?
Op zich is de gedachte niet gek. Al jaren gaat het over de belofte van big data, realtime marketing, marketing automation en allerlei andere fancy ontwikkelingen die het leven van de marketeer (en uiteindelijk de klant) beter moeten maken. Is dit dan een kroniek van een aangekondigde dood voor de menselijke maat in marketing? Is er geen rol meer voor de inbreng van een persoon in al dit technologiegeweld? Ik vraag het me - als iemand die door zijn collega’s ‘nerd’ wordt genoemd en bij een softwareontwikkelaar werkt - sterk af.
Ethisch besef
Ook bij Afas hebben we die datadriven marketeers die staan te trappelen om met deze technologieën te experimenteren. Slimme, gedreven collega’s, millennials - weer zo’n term! - met een technische achtergrond. Ja, die kijken soms net iets anders naar het vak en dat is heel verfrissend en leerzaam. En ja, data is een belangrijke bron bij het nemen van beslissingen. Maar wat de data je volgens mij niet gaat vertellen, is wát je uiteindelijk moet doen. En zeker niet waaróm je het moet doen.
Als het er op aan komt, dan is bij ons de menselijke maat in de vorm van ervaring - of juist verwondering -, opleiding, ethisch besef en cultuur leidend in de marketingbeslissingen. Past het bij ons als bedrijf, bij ons als collega’s en vooral bij wat we met onze klanten willen bereiken? Dat vat je volgens mij niet zo makkelijk in modellen, algoritmes en systemen.
Want zoals ene A. Einstein het aardig wist te verwoorden: 'Niet alles wat telt, kan geteld worden. Niet alles wat geteld kan worden, telt.’
Deze column is geschreven door Rik ten Wolde SMP en marketingmanager klanten Afas en stond in MarketingTribune 12, 19 juni 2018.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing