[column] Talent aantrekken begint met een goede branding

[column] Talent aantrekken begint met een goede branding
  • Design
  • 13 jul 2018 @ 09:32
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • BrandingArbeidsmarktVisual id

De laatste tijd spreek ik steeds meer ondernemers, communicatiedeskundigen, HR-managers en directeuren die met hun handen in het haar zitten: werk genoeg, maar hoe krijgen ze het gedaan?

Door de krappe arbeidsmarkt is het voor hen moeilijk goed personeel te vinden. Vooral jong talent is lastig binnen te halen. Dit remt het bedrijf in zijn groei. Met een werkloosheid van 3,5% (CBS, juli 2018) en een groeiende economie is het aan te raden hier tijdig actie in te ondernemen.

De nieuwe generaties (Generatie Y en Z) op de arbeidsmarkt is eigenzinnig, creatief en wil uitgedaagd worden. Zij hechten veel waarde aan vrijheid en flexibiliteit. Zingeving is voor hen heel belangrijk (bron: youngcapital.nl).

Gelukkig hebben sommigen wel door waar het wringt: je bedrijf levert fantastisch werk, maakt schitterende producten en biedt veel kansen, maar dit is niet zichtbaar. De website is verouderd, de content is stoffig en het is niet duidelijk wat jouw organisatie doet.

Geldt dit ook voor jouw bedrijf? Kijk eens naar de website van je concurrenten en vergelijk deze met die van je eigen organisatie. Waar zou jij zelf liever willen werken? Geldt dit ook voor je jongste collega’s? Solliciteer niet direct bij je concurrent, maar ga aan de slag!

Kijk eens kritisch naar je eigen merk. Is je merk ‘geladen’ of is er geen heldere focus en visuele merkidentiteit? Dan is het tijd om hieraan te gaan werken.

De stappen hiervoor:

•       Stel een merkenpaspoort op: Wat is je missie, visie: wat is je bestaansrecht en waar wil je als bedrijf naar toe? Definieer je kernwaarden, krachten en valkuilen en je ambitie (hoger doel). Betrek je collega’s (of externen) en maak dit concreet.

•       Bekijk de wereld om je heen, wie is je doelgroep, wat is je concurrentie en wie zijn je stakeholders?

•       Maak een analyse welke middelen je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken. Kijk welke je wilt inzetten om nieuw talent te bereiken en aan te spreken.

•       Stel een briefing op, ga het gesprek aan met een bureau die je kan helpen de briefing of merkenpaspoort verder concreet te maken en de vertaalslag te maken naar je visuele merkidentiteit.

Regeren is vooruitzien. Het kost tijd om dit op te stellen en een investering om dit proces te doorlopen. Daartegenover staat dat je organisatie weer op de kaart staat bij het gewenste talent, maar ook bij je opdrachtgevers, klanten, personeel, aandeelhouders et cetera.

Denk eens aan de besparing die je maakt door geen dure headhunters en outplacement bureaus meer hoeft in te schakelen. Daarnaast zijn je wervingscampagnes nog effectiever en is er minder verloop. De investering waard dus.

Waarschijnlijk krijg je het zo druk, dat je daarna nog meer nieuwe mensen nodig hebt, maar dat is de zorg van (over)morgen.

Deze bijdrage is geschreven door Jasper de Vink, eigenaar en managing director Studio Piraat Strategie & Ontwerp.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken